Viden
//torsdag d. 5.10.17

Abonnementsvirksomheder vokser 5-7 gange hurtigere

Del artiklen

Af Morten Suhr Hansen

Abonnementsbølgen ruller i hele verden, og at der ikke bare er tale om et modelune, men at det rent faktisk giver forretningsmæssig god mening, dét viser helt nye tal fra den amerikanske softwareleverandør, Zuora. De har netop offentliggjort deres årlige analyse af abonnementsøkonomien, The Subscription Economy Index, og den viser, at virksomheder med en abonnementsbaseret forretningsmodel oplever en vækst, der ligger 5 til 7 gange højere end øvrige virksomheder.

Zuora er verdens førende leverandør af økonomi-software til abonnementsvirksomheder, og deres abonnementsindeks bygger på flere end 350 virksomheder på deres løsning. Zuora har således adgang til en lang række finansielle data og andre nøgletal, som i anonymiseret form giver et bredt billede af, hvordan abonnementsvirksomheder i hele verden klarer sig.

Analysen viser, at siden 2012 har virksomhederne i abonnementsindekset haft en årlig vækst på 15,2%. De 500 største virksomheder i USA er i samme periode vokset med 2%, mens amerikanske detailvirksomheder i samme periode er vokset med 3,4%. Abonnementsvirksomhederne er altså vokset 5-7 gange mere end øvrige virksomheder.

Abonnementsindekset giver samtidig adgang til at sammenligne virksomhederne i indekset på tværs af andre interessante nøgletal. Det er eksempelvis interessant at se på, hvordan det årlige frafald (churn) ser ud i forskellige abonnementsvirksomheder på tværs af brancher og regioner. Eksempelvis, så er det årlige frafald på 35% for B2C-virksomheder, mens B2B-virksomheder har et noget lavere frafald på 26%.

Dyk selv ned i tallene bag The Subscription Economy Index her.

Tallene blev i øvrigt præsenteret på en stor konference i London, Subscribed 2017, hvor flere end 1000 deltagere fra hele Europa dykkede ned i den nye abonnementsøkonomi og spændende abonnementscases fra virksomheder som Caterpillar, Fender, Husqvarna og Ford.