Viden

Dansk Supermarked

Del artiklen

CASE: DANSK SUPERMARKED
De gyldne abonnementshåndjern skaber loyale økologiforbrugere

Hvad sker der, når Danmarks måske nok dygtigste købmænd innoverer sammen med landets største – og eneste – abonnementskonsulenthus? I første omgang udmøntede det sig i en innovationsliste på små 50 ideer til, hvordan Dansk Supermarked kan skabe ægte loyalitet i en ellers total illoyal verden, sådan som detailverdenen i den grad er gået hen og blevet de seneste år.

Første konkrete idé, som Subscrybe anbefalede Dansk Supermarked, var at sætte én af tidens helt store forbrugertrends i abonnement – nemlig økologi.

Abonnementet hos Dansk Supermarked blev udviklet med inspiration fra Amazon, som med deres Amazon Prime-abonnement er lykkedes med – i en ellers meget illoyal e-handelsverden – at sætte ”gyldne abonnementshåndjern” på forbrugerne. Prime-abonnenterne kommer nemlig igen og igen – og deres kurv er væsentligt større end hos ikke-abonnenterne. Samme effekt ønskede Dansk Supermarked med økologi-abonnementet ØKO+.

Hvordan fungerer det så? For 20 kroner om ugen får kunderne 20% rabat på alt økologi. Sådan lyder det simple abonnementstilbud fra Føtex. Og det virker – både for abonnenterne, som sparer mange penge, men så sandelig også for Dansk Supermarked, som dog ikke ønsker at give konkrete tal på effekterne. Toke Lund, Head of Digital hos Dansk Supermarked, udtaler dog: ”Forbrugsadfærden hos abonnenterne på ØKO+ følger præcist de loyalitetsadfærdsmønstre, vi håbede på – vi har skabt ægte loyalitet med vores øko-abonnement”.

Subscrybe har hjulpet Dansk Supermarked med mere end blot at være innovationsophavsmænd til Føtex ØKO+. Subscrybe har også faciliteret innovationen af den føromtalte abonnementsbruttoliste, og i forbindelse med udrulningen af Føtex ØKO+ har Subscrybe været rådgivere i alle udviklings- og implementeringsfaser – fra udarbejdelse af business case, indtræksplaner, dialog- og onboardingprogram, KPI-styring m.v. Med andre ord, indenfor alle relevante faser i udviklingen og implementeringen af en ny abonnementsforretning.

Læs mere om Dansk Supermarked’s nye øko-abonnement her.

Vil du høre mere om denne case, så kontakt direktør og partner Jonas Juul Jeppesen på tlf. 31 66 67 76.