Viden

Interflora

Del artiklen

CASE: INTERFLORA
Sæt dine mærkedage i abonnement

Interflora er Danmarks absolut største aktør på blomstermarkedet, og samtidig en frontløber indenfor e-handel med interflora.dk som den store digitale butik fyldt med blomster og alle mulige andre gaver.

Nu er blomster også noget, man kan købe i abonnement. For i 2016 gik Interflora i luften med sin første lille abonnementssatsning, Posy.dk, og i april 2017 lancerede Interflora så sine første abonnementskoncepter på interflora.dk – udviklet i samarbejde med Subscrybe.

Abonnementssatsningen bunder i et ønske hos Interflora om at skabe en endnu tættere tilknytning til sine kunder, og i at få dem til at handle endnu oftere på interflora.dk. Men samtidig var det vigtigt for Interflora, at der blev skabt et abonnementskoncept, som var innovativt og nytænkende, og som giver abonnenterne ekstra værdi.

Det var den opgave, som Subscrybe skulle løse sammen med Interflora.

Løsningen blev konceptet ”Mærkedagsabonnement”, som indeholder tre nye abonnementer hos Interflora. Med pakken ”Mine personlige mærkedage”, kan kunden sammensætte sine personlige mærkedage som eksempelvis bryllupsdagen, årsdagen og mors fødselsdag. Andre abonnementer hos Interflora er ”Verdens bedste mor” og ”Kærlighed”. Næste skridt for Interflora er at lancere et hjemmeabonnement, hvor kunden løbende kan få leveret smukke blomster til egen adresse.

De nye abonnementer blev skabt gennem en grundig innovationsproces, der bl.a. omfattede:

  • Research med afdækning af interessante inspirationscases fra hele verden
  • Innovationsproces inklusiv afholdelse af workshop med deltagelse af interne og eksterne innovationsagenter
  • Udvikling og test af en lang række forskellige abonnementskoncepter
  • Udvikling af go-to-market strategi
  • Opbygning af business case for det nye forretningsområde
  • Sparring i forbindelse med systemudvikling og implementering

Med de nye koncepter har Interflora for alvor taget springet ind i den nye abonnementsøkonomi samtidig med, at de har gjort det nemt, hurtigt og bekvemt for deres kunder, som aldrig mere behøver at finde på en undskyldning for en glemt mærkedag.

Samarbejdet mellem Subscrybe og Interflora har været inspirerende for begge parter sådan som Interfloras abonnementschef, Iman Safari, opsummerer det: ”Jeg har haft fornøjelsen at arbejde sammen med Subscrybe om at udvikle Interflora’s abonnementsmodel. Subscrybe-teamet har under hele forløbet været gode til at udfordre mig og min organisation fagligt, og samtidig har de været åbne for ændringer og ageret på den viden, der blev skabt. De arbejder struktureret og er fantastiske at arbejde sammen med. Med hver deres stærke baggrund i abonnementsbranchen, har de forskellige team-medlemmer været yderst kompetente sparringspartnere i alle projektets faser”.

Læs mere om Interflora’s nye abonnementer her.

Vil du høre mere om denne case, så kontakt adm. direktør Morten Suhr Hansen på tlf. 40 29 45 34.