Viden
//tirsdag d. 21.11.17

Danskere handler i abonnementskasser

Del artiklen

Af Julie Maria Schandorph

Politiken Lørdagsliv bragte i weekenden gode nyheder om abonnementsøkonomien. 4,5 millioner gange købte en dansker et abonnement i 2016 i en af de webshops, som er medlemmer hos FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel. Tallet er steget med 50 procent på bare to år, hvilket understreger, at abonnementsmarkedet er i vækst.

Når vi handler, sker det oftere i form af abonnementskasser. Forbrugerne oplever i større grad mangel på tid i hverdagen – både til sig selv, men også til familien. At stå i kø og lede rundt i supermarkedet efter noget, som man kan sammensætte til aftensmad er enormt tidskrævende, og det gør, at lysten til at gå i supermarkedet mindskes. Derfor vælger flere og flere at abonnere på en abonnementskasse, der bliver leveret lige til døren, i stedet for at starte bilen og tage ned at handle. Forbrugeren kan med få klik købe et abonnement på en abonnementskasse, og efterhånden er de så fleksible, at du selv kan vælge leveringstidsrum og indhold. Med kassen følger opskrifter og inspiration til aftensmaden, så forbrugeren slipper for at bruge tid på at planlægge indkøbet, og kan være sammen med familien.

En tendens hos abonnementsbrugerne, som er stigende er, at de er villige til at prøve forskellige kasser af for at finde frem til dem, som giver mest convenience. Boxshopper.dk laver en opgørelse over danske abonnementskasser, og i skrivende stund er der 144 abonnementskasser at vælge imellem – og der kommer nye til hver uge.

Politiken har interviewet tre abonnenter, der alle har haft en eller flere måltidskasser, og som har valgt at abonnere på flere forbrugsgoder. Anne Malmberg fortæller:
”Jeg kommer helt sikkert til at abonnere på mere i takt med, at jeg får øjnene op for flere tilbud. Jeg overvejer TakeDaily, hvor man kan få tilpasset fuldstændig, hvad man skal tage af vitaminer. Det sparer mig for at bruge energi på at tænke over, hvad jeg har brug for i min hverdag. Alt, der kan gøre mit liv lettere, vil jeg tage imod med kyshånd. Jeg har ingen dårlige oplevelser med det overhovedet”.
Forbrugerne har heller ikke noget imod at have flere abonnementer, så længe de er fleksible, og det er ifølge Morten Suhr Hansen, adm. direktør hos Subscrybe, også de virksomheder, der har kunden i fokus, som oplever succes.

Der er en større efterspørgsel efter varer, som forbrugerne ikke kan undvære, eksempelvis dagligvarer. Udover måltidskasser, så er dette et område, som endnu ingen har givet sig i kast med:
”Det er svært at finde helt almindelige dagligvarer i abonnement, desværre. Mælk og brød og pålæg er ellers et område, som kunne være interessant. De eneste ting, hvor abonnement ikke giver mening, er noget, man køber ekstremt sjælendt. Men selv vaskemaskiner kan man faktisk abonnere på i Holland. Man får den leveret, installeret og betaler per vask”, siger Morten Suhr Hansen.

Det lader dog til at være på tegnebrættet hos Coop, som for nyligt gik til markedet med en måltidskasse:

”Vores kunder efterspørger det, så det er oplagt at kigge på. Et varehus som Target i USA har stor succes med ting i fast leverance. Man bygger selv sin abonnementsbase og sætter en frekvens på hvert enkelt produkt, for eksempel mel, bleer og tandpasta. Det taler til planlæggertyperne, og jeg kan godt se, at ville være vældigt convenient, for der er jo nogle ting, man bare ved, man kommer til at løbe tør for. Det er noget, vi kommer til at gøre meget mere ved allerede til næste år”, udtaler Morten Victor, der er kommerciel direktør hos Coop.

Trods de mange fordele ved at abonnere, mener Forbrugerrådet, at man skal passe på overforbrug, når der tegnes abonnement. Det kan nemlig nogle gange være svært at holde øje med, hvad ting skal koste, hvis abonnementet bliver en sovepude. Til den bekymring siger Morten Suhr Hansen:
”Man skal være opmærksom på, at man ikke betaler for meget for den convenience, et abonnement giver. Og at man ikke ender med at betale for en masse abonnementer, man ikke får brugt”.

Læs de oprindelige artikler på Politken.dk her: Abonnementskasser er den nye måde at handle på, »Alt, hvad der sparer min tid i en butik er godt givet ud« og Pas på overforbrug, når du tegner abonnement. Artiklerne ligger bag betalingsmur, så du skal være abonnent for at læse det hele.