Viden
//mandag d. 30.10.17

Digitale abonnementer er vejen frem for aviserne

Del artiklen

Af Morten Suhr Hansen

De traditionelle nyhedsmedier – aviserne – har længe været under pres. Oplagene falder og truslen fra nye digitale og sociale medier har i lang tid været alt for synlig og nærværende. Men måske er der lys for enden af tunnelen. I hvert fald viser en ny rapport fra avisernes egen internationale organisation WAN-IFRA, at antal og omsætningen fra digitale abonnementer er i kraftig vækst.

Rapporten World Press Trends 2017 dækker over aviser og nyhedsmedier fra hele verden. Og ifølge denne rapport, så voksede de digitale abonnementsindtægter med 28% fra 2015 til 2016, mens de i hele perioden fra 2012 til 2016 voksede med hele 300%. Samlet set faldt den totale omsætning for alle aviser dog med 2% fra 2015 til 2016. Et fald, der i øvrigt især er drevet af et stort fald i den papirbaserede annonceomsætning. Men uden den digitale abonnementsvækst ville det samlede billede naturligvis se noget værre ud.

Udviklingen er selvfølgelig en positiv nyhed for en branche, der i mange år har kæmpet for at finde den rigtige forretningsmodel i den digitale verden, og som i alt for mange år kæmpede imod opfattelsen af, at digitale nyheder skulle være gratis.

Faktisk har en række aviser og nyhedsmedier nu flere digitale abonnenter end traditionelle abonnenter, der får avisen på papir. Eksempelvis har The New York Times ifølge WAN-IFRA nu rundet 1,6 millioner digitale abonnenter svarende til, at 69% af avisens oplag er digitalt. Wall Street Journal har rundet 1 million digitale abonnenter svarende til 50% af oplaget, mens andelen af digitale abonnenter hos Financial Times nu er på 75% af det totale oplag.

Indrømmet, det er let at finde succeserne, når man leder blandt de største internationale avisbrands med et globalt publikum, men også herhjemme begynder det digitale avisoplag at fylde i den samlede forretning. Størst målt på digitalt abonnementsoplag er formentlig Ekstra Bladet, der med sin digitale abonnementsløsning Ekstra Bladet+ ifølge egne tal har rundet 40.000 digitale abonnenter. Der er dog stadig meget langt op til svenske Aftonbladet, der med samme model som Ekstra Bladet har rundet 250.000 digitale abonnenter.

Andre aviser arbejder i højere grad med at kombinere den trykte avis med digitale abonnementer, eksempelvis i en kombination med digital avis i hverdagen og trykt avis i weekenden. Tidligere i år offentliggjorde Information således, at denne strategi har bragt det digitale oplag tæt på 30% af det totale.

Vejen frem er digital – også for aviserne. For konkurrencen vil utvivlsomt blive intensiveret med fremkomsten af nye nyhedsmedier, som er født digitale. Heldigvis ser det ud til, at der er et marked for betalt nyhedsindhold på nettet. Hvis kvaliteten er i orden.

Læs mere om rapporten World Press Trends 2017 her.