Viden
//torsdag d. 5.10.17

Naturfredningsforeningen inviterer til Øktober-fest

Del artiklen

Af Morten Suhr Hansen

Oktober skal fremover stå i økologiens tegn. Det mener Danmarks Naturfredningsforening, der nu i et samarbejde med Coop har lanceret økologiens måned, som meget passende har fået navnet Øktober.

Formålet med kampagnen er at få flere økologiske varer på hylderne og øge den økologiske produktion.

 Tre ud af fire danskere køber i forvejen økologi. Og den vigtigste årsag er, at de vil undgå pesticidrester i deres mad. Det viser en ny undersøgelse fra Coop Analyse.

”Det er rigtig godt, at danskerne køber så meget økologi. For det gavner både naturen og miljøet”, siger Rikke Lundsgaard, der er landbrugspolitisk seniorrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening. ”Vi arbejder for, at Danmark skal blive 100 procent økologisk. Og det sker jo kun, hvis flere danskere vælger den økologiske vare, når de står nede i supermarkedet”, fortsætter hun.

For at inspirere danskerne til at købe mere økologi har Danmarks Naturfredningsforening allieret sig med tre kendte kvinder: Sanger og konferencier Annette Heick, den tidligere topsvømmer Lotte Friis og håndboldspiller Ann Grethe Nørgaard. De har hver især sat et mål for, hvor meget økologi de vil købe i løbet af Øktober. Danskerne kan melde sig på hold med den kendte, hvis øko-mål passer bedst med deres eget. Så er de med i konkurrencen om tre gange 1 måneds forbrug af økologi.

Du kan læse meget mere om kampagnen her http://www.oektober.dk

Øktober-kampagnen er skabt som et led i en strategi om at nå nye målgrupper og sikre en fortsat medlemsfremgang for Danmarks Naturfredningsforening. Til at nå det mål, har foreningen arbejdet tæt sammen med Subscrybe, og idéen bag Øktober er da netop også udviklet i fællesskab mellem Subscrybe og Danmarks Naturfredningsforening. Så vi glæder os også til at gå all-in på økologi den kommende måned.

Her kan du i øvrigt læse mere om samarbejdet mellem Danmarks Naturfredningsforening og Subscrybe.