Viden
//tirsdag d. 4.07.17

Ny trend hitter: Nu skal du til at abonnere på din transport

Del artiklen

Af Morten Suhr Hansen

De seneste måneder har jeg kørt rundt i en spritny Peugeot 308. Bilen hentede jeg hos den lokale forhandler i begyndelsen af marts, og fordi mit behov for en bil har ændret sig, så har jeg allerede i udgangen af juni afleveret den tilbage igen, helt uden problemer. Bilen var nemlig hverken købt eller leaset.

Det var en abonnementsbil fra det nystartede danske selskab, bilabonnement.dk.
De tilbyder nemlig deres kunder adgang til at abonnere på en bil og få den udleveret helt uden udbetaling, og med mulighed for, efter de tre første måneder, at opsige abonnementet med en måneds varsel.

Prisen er i bedste abonnementsstil hel fast og indeholder både forsikring og ejerafgift plus naturligvis service, dæk og hvad der nu ellers kommer til. Kun benzinen skulle jeg betale for – ud over altså prisen på selve abonnementet.

Dermed er både bilabonnement.dk og jeg en del af en stor global trend, der handler om, at den måde vi køber og forbruger transportydelser er under hastig forandring. Trenden kaldes for Mobility-as-a-Service (Maas) – eller nogle gange Transportation-as-a-Service (TaaS) – og handler altså om, at i stedet for at eje vores egne transportmidler, så vil vi fremtiden meget hellere abonnere på dem og forbruge dem som enhver anden service.

Eksemplerne er allerede mange. Bilabonnement.dk er nemlig langt fra den eneste spiller på markedet. For nylig blev Movon lanceret, som går endnu længere i forsøget på at skabe fleksibilitet for sine kunder. Her abonnerer man også på sin bil, men ikke nødvendigvis den samme bil. Her kan man i bogstavelig forstand køre rundt i en VW UP i hverdagene og en Audi A4 i weekenden. Det kan Movon gøre, fordi de er ejet af Europcar, som også lejer biler ud på helt traditionel vis.
Er du mere til store lækre biler, så tilbyder Ejner Hessel nu et abonnementsprogram for hele Mercedes-serien. ”Hvorfor ikke kører rundt i en SUV om vinteren og en Cabriolet om sommeren?”, er deres fornuftige og tillokkende spørgsmål til os bilister.

Hvis du bor i København, så kan du også blive medlem hos enten DriveNow eller GreenMobility og via din telefon få adgang til en stor flåde af el-biler, som du ubesværet kan køre rundt i overalt i hovedstadsområdet. I hele landet kan du melde dig ind i GoMore og få adgang til at leje dine naboers bil, når du står og mangler fire hjul.

Mobility-as-a-Service dækker i øvrigt ikke kun over let adgang til biler, men til transport i det hele taget. Et eksempel er de ellers meget udskældte bycykler i København, hvor man enten kan vælge Pay-as-you-go eller et månedligt abonnement.

Alle eksemplerne her er danske, men kigger man ud i resten af verden, så er fænomenet ikke mindre fremherskende. Men hvorfor vinder dette fænomen frem lige præcis nu? Fordi vi som forbrugere i stigende grad efterspørger convenience og fleksibilitet. Samtidig bliver det mindre og mindre attraktivt at eje ting. Den unge generation er på ingen måde optaget af ejerskab, og det breder sig – hurtigere end man skulle tro – også til ældre generationer. Vi ønsker frihed. Frihed fra ejerskab. Frihed fra bøvl og besvær. Frihed til at vælge de løsninger, som passer os bedst her og nu.

Hvis ikke man forstår det om den moderne forbruger, så har man ikke en chance fremover. Hverken i transportbranchen eller i andre brancher.

Så hvad betyder det for fremtidens transportløsninger? Formentlig kun at vi vil se endnu flere service-løsninger vinde frem. Løsninger, som i endnu højere grad er fleksible for forbrugerne, og sikkert løsninger, som kombinerer flere forskellige transportformer i ét abonnement. Når vi om 10-15 år kører rundt i førerløse biler, så vil det helt sikkert også være i form af abonnementsbaserede løsninger.

Jeg husker stadig glæden, da jeg købte min første bil som 20-årig. Det er formentlig en glæde, som mine børn aldrig kommer til at opleve.