Viden
//mandag d. 30.10.17

Ny trend hitter i USA: Biograf i abonnement

Del artiklen

Af Morten Suhr Hansen

Film i abonnement har vi været vant til længe. Tænk bare på tjenester som Netflix, Viaplay og HBO. Men nu skal du måske vænne dig til en helt ny abonnementsoplevelse, hvor du kan tegne et biografabonnement, betale et fast månedligt beløb og så ellers gå så ofte i biografen, som du har lyst til.

Sådan er det i hvert fald blevet i USA, hvor abonnementstjenesten MoviePass på ganske få måneder har fået flere end 600.000 amerikanere til at tegne abonnement.

Så lad os prøve at se nærmere på, hvad det er for en tjeneste, der nu får amerikanerne til at vælte ind i biografsalene.

MoviePass blev stiftet i 2011 og levede sine første fem år en relativt stille tilværelse, først som en voucherbaseret tjeneste siden som et abonnement med priser mellem $30 og $50 om måneden.
En model, der gav MoviePass omkring 20.000 abonnenter. Men i 2016 begyndte der at ske noget. Med tidligere Netflix co-founder Mitch Lowe hentet ombord valgte MoviePass i august 2017 at omlægge sin forretningsmodel og sit pristilbud, så man tilbyder sine abonnenter én daglig biografbillet for blot $9.99 om måneden. Man kan altså nu gå i biografen i USA op til 30 gange om måneden for en pris der svarer til ca. 65 danske kroner.

Det er altså dette meget stærke pristilbud, der på bare to måneder har skaffet MoviePass flere end 600.000 nye abonnenter.

Hvordan er så MoviePass’ samarbejde med biograferne? Det er meget simpelt, der er ikke noget! Tjenesten fungerer nemlig ved, at abonnenter får tilsendt et Mastercard debetkort. Og hver gang man via sin app bestiller en biografbillet, så bliver det tilsvarende beløb sat ind på kortet, så billetten kan købes i billetlugen. Dermed undgår MoviePass at skulle indgå aftaler med de deltagende biografer. Det betyder samtidig, at MoviePass kan anvendes i mere end 90% af de amerikanske biografer.

Det er naturligvis let at regne ud, at MoviePass bestemt ikke tjener penge på denne model. I hvert fald ikke på den korte bane. Så det kræver dybe lommer at kaste sig ud i sådan et spil.
Men planen for MoviePass er, at de på den lange bane får så stor adgang til både kunderelationer og data, at de kan begynde at tjene penge på den del. Dette understreges også af, at de store amerikanske biografkæder med AMC i spidsen bestemt ikke er glade for initiativet og forsøger at bremse MoviePass’ forsøg på at disrupte biografmarkedet.

Al forandring behøver dog ikke at komme udefra. Det viser et eksempel fra England, hvor den største biografkæde, Cineworld, siden 2007 har kørt med deres helt egen all-you-can-see abonnementstjeneste, kaldet Cineworld Unlimited. For priser fra £17.90 om måneden, svarende til ca. 150 danske kroner, får abonnenter adgang til at gå i biografen lige så ofte, som de har lyst til. Her er det altså biografkæden selv, der står for at udbyde abonnementet.
Abonnementstjenesten har flere end 400.000 abonnenter, og det fik den største konkurrent, Odeon, til at lancere en tilsvarende abonnementstjeneste i 2016.

Hvad så med biografabonnementer i Danmark! Findes det ikke? Ikke i lige præcis den form, som vi ser i USA og England, men Biografklub Danmark, hvor medlemmer hvert år får adgang til op til 10 udvalgte film, har fungeret godt i Danmark siden midten af halvfemserne og har stadig omkring 150.000 medlemmer hvert år.