Viden
//mandag d. 30.10.17

Nyt EU-direktiv skærper konkurrencen mellem MobilePay Subscriptions og Nets Betalingsservice

Del artiklen

Af Claus Wamsler-Nielsen og Julie Schandorph

I foråret lancerede MobilePay deres nye abonnementsbetalingsservice, MobilePay Subscriptions, som et alternativ til Nets betalingsservice og automatisk kreditkorttræk.

MobilePay Subscriptions gør det let for brugeren at signe up til en abonnementsløsning.

Det gøres med et enkelt swipe på telefonen. Herefter behøver brugeren ikke at bekymre sig om at indtaste NemID eller kortoplysninger, og fremtidige betalinger bliver hævet automatisk.Inde på appen har brugeren en fuld oversigt over abonnementsaftalerne og kan nemt administrere alle sine betalinger uden, at det koster noget.

Brugerne er i forvejen vant til at bruge MobilePay som betalingsløsning, og derfor kan det være en stor fordel for abonnementsvirksomheder at vælge denne betalingsløsning. Men det er ikke kun brugervenligheden, der taler for at bruge MobilePay Subscriptions, det samme gør prisen.
Virksomhederne betaler mellem en krone og 2,75 per overførsel afhængig af transaktionens størrelse, hvilket er halvdelen af det, som virksomhederne skal betale hos konkurrenten, Nets.

Abonnementsvirksomheder har længe efterspurgt lette og transparente betalingsløsninger, men der har været en del bekymring ved tilslutning til MobilePay Subscriptions, fordi servicen tillader en let adgang for brugeren til at afmelde sig igen. Men er det overhovedet en reel bekymring? Lige så snart en kunde afmelder et abonnement, får butikken en besked med det samme, hvilket giver gode reaktionsmuligheder for virksomhederne, for på den måde kan de tage hurtigt fat i kunden for at forsøge at vinde ham tilbage. Med Betalingsservice kan der gå op til en måned, før en virksomhed modtager besked, om kunden har afmeldt sig, hvilket gør det endnu sværere at få fat på kunden igen, fordi abonnementet allerede kan være gået i glemmebogen. En anden stor fordel er, at Mobilepay sørger for, at der i vid udtrækning altid er et aktivt kreditkort koblet på Mobilepay og derved minimeres risikoen for forretninger, når månedens abonnement skal trækkes.

MobilePay Subscriptions lukker samtidig også op for muligheden for at blive brugt som salgskanal, da alle abonnementsmuligheder fremvises overfor forbrugeren i abonnementsoversigten. På den måde kan en abonnementsvirksomhed gøre sig attraktiv overfor brugeren i oversigten, og brugeren kan let signe up til andre abonnementsaftaler. Det er dog også en god forretning for MobilePay, der tager sig betalt for at sende trafik videre og ekstra ved en reel signup.

PSD2 åbner op for nye betalingsmuligheder

Vi står midt i en rivende udvikling på bankmarkedet. I EU er der blevet foretaget en revidering af betalingsdirektivet, som giver en tredjepart ret til at foretage transaktioner på en brugers konto med tilladelse fra brugeren. For MobilePay betyder dette, at der kan overføres direkte fra bank til bank på samme måde som betalingsservice. Hidtil har overførslen været baseret på kreditkort, med de fordele og ulemper, der er forbundet ved det. En stor fordel, hvis MobilePay vælger at lave alle overførsler konto-til-konto vil være, at der ikke er nogle udløbne kreditkort at tage hensyn til, hvilket vil være en stor gevinst for forretninger, da de vil opleve en lavere afgang.

Men PSD2 vil også have den konsekvens, at flere nye Fintech-virksomheder vil udnytte de nye muligheder med bankernes åbne API’er.

En ny rapport fra Danmarks Nationalbank viser, at danskerne er nogle af de bedste i verden til at adoptere nye betalingsløsninger, hvis de opfylder deres behov. Men danskerne har trods alt bekymringer vedrørende datasikkerhed og lovgivningsmæssige regler. Alligevel holder dette dem nødvendigvis ikke fra at vælge en betalingsløsning frem for en anden, hvis denne opfylder behovet bedre.

I sidste uge trådte Apple Pay ind på det danske marked med Nordea og Jyske Bank som udbydere. Ved et enkelt touch på telefonen kan danskerne nu betale deres fødevarer ved blot at holde telefonen op til terminalen og uden at skulle indtaste pinkode. Betalingen sker via mobilens NFC-antenne, og det er kun Apple, der har adgang til denne, hvilket giver dem gode fordele, fordi betalingen herefter kan ske let og hurtigt.
Apple Pay var allerede hentet af 10.000 danskere døgnet efter lanceringen, og der er ingen tvivl om, at MobilePay kommer til at stå i en svær konkurrence.

Mens Apple Pay kun understøtter Visa-kort og ikke Dankortet kan det betyde en lang række gebyrer, som butikken vil få, som vil lande hos forbrugeren. Dette problem går flere danske supermarkedskæder nu også ud og gør danskerne opmærksomme på, hvor MobilePay har den fordel, at det er gratis for brugeren.

Trods de nye trusler på betalingsmarkedet, er der dog ikke nye abonnementsbetalingsløsninger i sigte endnu. Derved står MobilePay Subscriptions indtil videre stadig alene i konkurrencen mod Nets.

Andre betalingsløsningerne fra f.eks. Google vil formentligt også prøve at få en del af det danske betalingsmarked, når de nye EU-regler træder i kraft i 2018.

Du kan komme og opleve, samt høre mere om MobilePay Subscriptions til Subscrybe fredagsbar d. 3 november.