Viden
//tirsdag d. 29.08.17

Surprise! Få en oplevelse leveret direkte til din hoveddør

Del artiklen

Skrevet af Claus Wamsler-Nielsen og Julie Schandorph

Surprise-bokse er et relativt nyt fænomen indenfor abonnementsverden, men det er samtidig et hurtigt voksende marked – og med god grund. En surprise-boks er en boks, der leveres hver måned med indhold indenfor et bestemt tema. Man har derfor mulighed for at dyrke sin passion hver måned og endda som en oplevelse.

Alt i alt tilbyder en surprise-boks forbrugeren en lille overraskelse og rigtig meget convenience.

Mange hundeejere vil for eksempel gerne forkæle deres hund, men har ikke tid til at gå i dyrebutikker for at købe legetøj og snacks kontinuerligt. Med et abonnement på eksempelvis Barkbox, forkæles hunden hver måned med gode sager. En super convenient løsning for hundeejerne, der både er effektiv og giver god samvittighed, men vigtigst af alt, gør hunden glad.

Trenden kommer fra USA, hvor Birchbox var en af de første til at introducere konceptet. Birchbox blevet lanceret i 2010 af de to Harvard-studerende, Katia Beauchamp og Hayley Barna. De oplevede ofte, når de købte beauty-produkter, at de gerne ville prøve produktet af, før de forpligtede sig til at købe den rigtige vare. Et problem som flere kvinder delte med dem.
Deraf opstod surprise-boksen, Birchbox, en beauty-boks med små vareprøver på forskellige beauty-artikler. I dag findes der over 3.000 forskellige bokse med alt fra overlevelsesgear, til kreativt og lærende legetøj.

Men man behøves ikke at nøjes med at forkæle sig selv. Flere og flere udbydere af surprise-bokse er begyndt at tilbyde, at man kan give et abonnement som gave. For hvem har ikke stået i den situation at skulle købe en gave til familie eller venner, som ikke har nogle ønsker?
Det de til gengæld alle sammen har, er en interesse indenfor et område, hvor der helt sikkert udbydes en surprise-boks. Det er derfor nemt at finde en boks, der passer til personen. Man kan derefter tilpasse den periode, som boksen skal leveres i, så det ikke overstiger gavebudgettet. Derudover er det en gave, der bliver ved med at give, og forhåbentligt skaber den glæde i hele perioden. Altså en win-win for både modtager og giver.

Markedet er størst i USA, men trenden har også bredt sig til Europa. England er det største i Europa, men også Sverige begynder at komme godt med. I Danmark er vi ikke helt så langt fremme endnu, men der sker rigtig meget på området i disse dage. Den største boks i Danmark er Goodiebox, som i skrivende stund vurderes til at have omkring 20.000 kunder.
Goodiebox har formået at producere en boks, der giver stor værdi for pengene, da indholdet ofte har en værdi af over 500 kr., og boksen koster 119 kr. + fragt. Dertil har de skabt en formidabel oplevelse omkring produktet på de sociale medier. Eksempelvis er der over 500 hits på Youtube på Goodiebox, og de har nu 35.000 følgere på Facebook samt 22.000 på Instagram. Sidst, men ikke mindst, har Goodiebox også en kundeservice på et meget højt niveau. Kort sagt, så har Goodiebox forstået vigtigheden i, at deres brand er præsenteret flot og genkendeligt i alle kanaler, og det giver gode resultater.

Hvis man vil prøve konceptet af, eller give glæden af en oplevelse til ens nærmeste, kan man på siden www.findebox.dk finde over 30 forskellige bokse, som er tilgængelige i Danmark. Vil man se udvalget i Sverige, hvor nogle også leveres til Danmark, kan siden www.hittabox.se hjælpe.