Viden
//torsdag d. 7.06.18

2.000 samlet til abonnements-konference i San Francisco

Del artiklen

Af Morten Suhr Hansen

Verdens største abonnementskonference, Subscribed 2018, er netop skudt i gang i San Francisco, Californien, med flere end 2.000 deltagere fra hele verden. Gennem to dage og flere end 100 events bliver alle aspekter af den hastigt voksende abonnementsøkonomi vendt og drejet, og konklusionen er klar: Stadig flere brancher og virksomheder forlader en traditionel produktorienteret tilgang for i stedet at fokusere på at skabe stærke kunderelationer gennem velgennemtænkte abonnementsløsninger.

Bag Subscribed 2018 står teknologivirksomheden Zuora, som leverer systemmæssig infrastruktur til abonnementsvirksomheder. Zuora’s CEO og grundlægger, Tien Tzuo, åbnede konferencen og slog hurtigt tonen an: ”Fremtidens forbrugere vil ikke længere eje produkter, men hellere leje adgang til services, når de har brug for dem. I fremtiden vil Ford ikke længere sælge biler, men give forbrugerne adgang til transport. Fender vil ikke længere sælge guitarer, men skabe musikere”. ”Goodbye, Ownership. Hello, Usership”, synes at være et af de gennemgående temaer på Subscribed 2018.

Samtidig er tallene bag abonnementsøkonomien både stærke og overbevisende. Zuora har udviklet Subscription Economy Index– et index, der sammenligner vækstraten i abonnementsvirksomheder og traditionelle virksomheder. Indekset viser, at hvis man ser over de seneste fem år, så har abonnements­virksomheder i USA oplevet en vækst, der er op til syv gange højere end traditionelle virksomheder.

Konferencen sætter fokus på nogle af de brancher, som i disse år oplever store forandringer i retning af en mere abonnementsbaseret tilgang. En af disse brancher er transportbranchen, hvor den traditionelle ejerskabsmodel er under stort pres. I fremtiden vil færre af os ønske at eje vores egen bil. Til gengæld vil vi gerne købe adgang til transport, når vi har brug for det. Store bilproducenter som Ford, Volvo, General Motors og Porsche er langt med mobility-as-a-service, og i fremtiden vil vi måske opleve endnu flere transportformer på abonnement.

En anden branche under stor forandring er detailbranchen, hvor Amazon med deres succesfulde abonnementskoncept Prime, trækker mange flere virksomheder ind i abonnementsøkonomien. Den amerikanske supermarkedskæde Target er gået abonnementsvejen, og det samme er virksomheder som Apple og svenske Husqvarna.      

Zuora er i øvrigt selv et levende eksempel på, hvor stærkt abonnementsøkonomien står, også i bevidstheden hos de helt store investorer. Zuora har, siden virksomheden blev grundlagt i 2008, indgået aftaler om at levere systemmæssig infrastruktur til flere end 950 af verdens største abonnementsvirksomheder, og den 12. april gik Zuora på Børsen i New York med en samlet børsværdi på 1,6 mia. USD. Siden er aktien steget med mere end 60 procent.