Viden
//tirsdag d. 1.05.18

Abonnement kan være redningen for Facebook

Del artiklen

Af Morten Suhr Hansen

To af de største tech-giganter, Facebook og Netflix, er gået hver sin vej når det kommer til valg af forretningsmodel. Facebook har valgt annoncevejen, mens Netflix er gået abonnementsvejen. To store nyheder de seneste uger viser, at valg af forretningsmodel kan have store konsekvenser.

Man plejer ofte at sige, at hvis noget er gratis, så er det fordi man selv er produktet. Forstået på den måde, at gratis tjenester, som f.eks. sociale medier, lever at sælge data om deres kunder videre til andre virksomheder. Aldrig har det udsagn været mere aktuelt end i disse uger, hvor verdens førende sociale medie, Facebook, er ramt af en orkan af en shitstorm efter at det er kommet frem, at 87 millioner brugers data uretmæssigt er blevet misbrugt af det engelske analysefirma, Cambridge Analytica.

Den aktuelle sag er naturligvis alvorlig i sig selv. Men i virkeligheden er det værd at huske, at selve forretningsmodellen bag Facebook handler om at indsamle enorme mængder data om den enkelte bruger, og gøre den data tilgængelig for annoncører, der gerne vil påvirke brugerne til at købe et produkt eller indtage en bestemt holdning. Den forretningsmodel vil altid indeholde et alvorligt dilemma, for grundlæggende er brugerne imod den form for udnyttelse af personlige og adfærdsmæssige data, og derfor er Facebook tvunget til at skjule sine virkelige hensigter overfor sine kunder.

Samtidig med Facebooks problemer, så fejrer en anden af de førende amerikanske tech-giganter en stor triumf i disse dage. Streamingtjenesten Netflix har netop offentliggjort sit hidtil bedste regnskab nogensinde og har nu rundet 125 millioner abonnenter verden over. Et fantomresultat, som da også har fået aktien til at springe mere end 10 procent i vejret.

I forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet priste Netflix’ direktør, Reed Hastings, sig i øvrigt lykkelig for, at Netflix helt fra starten har valgt en forretningsmodel med abonnement fremfor annoncer med henvisning til de enorme udfordringer, som har ramt Facebook. ”Jeg er meget glad for, at vi byggede den her forretning på ikke at være reklameafhængige”, sagde han ifølge Financial Times.

For uden annonceindtægter, og ved at være 100% finansieret af brugerne selv, så er det muligt for Netflix at skabe en helt anden positiv relation med sine kunder. Netflix er jo stort set lige så datadrevet som Facebook, men forskellen er, at virksomhedens kundedata ikke finder vej til tredjepart, men alene anvendes til at forbedre tjenesten og skabe den helt rigtige personificerede oplevelse for abonnenterne. Faktisk har Reed Hastings udstedt en personlig garanti for, at reklamer og annoncører aldrig finder vej til Netflix.

Det giver jo anledning til et interessant tankeeksperiment. Har Facebook i virkeligheden valgt den forkerte forretningsmodel? Og er der stadig en vej for Facebook i forhold til at tænke abonnement ind i sin nuværende forretning?

Noget må jo gøres for at genvinde tilliden blandt brugere, politikere og samfund. Hvor meget ville du betale for et Facebook, hvor du er garanteret at dine data ikke er varen? Hvor dit feed er bestemt af, hvad du gerne vil se og hvad du er interesseret i, og ikke af, hvad en annoncør har købt sig adgang til! Kunne man forestille sig et Facebook, hvor en stor del af brugerne ville betale 50 eller 100 dollars om året til gengæld for en relevant brugeroplevelse og et datasikkert miljø?

Det finder vi måske aldrig ud af. Facebook har endnu ikke meldt noget officielt ud. Alligevel har Facebooks to topchefer, Mark Zuckerberg og Sheryl Sandberg de seneste uger indrømmet, at en betalingsmodel for Facebook er under overvejelse. Under alle omstændigheder er der meget at lære af den aktuelle situation for Facebook og Netflix og meget at tænke over for den virksomhed, som gerne vil skabe en forretning ud af at sælge viden om sine brugere til andre virksomheder. Måske er der en bedre vej!

Dette debatindlæg blev oprindeligt bragt i Berlingske Business 1. maj 2018.