Viden
//onsdag d. 26.09.18

Abonnementsmodellen sætter skub i Internet of Things (IoT)

Del artiklen

Af Julie Maria Schandorph

Medier, telefoni og software er nogle af de services, man som oftest tænker på, når man taler om abonnement, men flere produktionsvirksomheder er begyndt at eksperimentere med abonnementsmodellen. Disse virksomheder udvider værdien til deres kunder, ud over den, som er forankret i deres produkt, og det åbner op for helt nye muligheder. De ser nemlig abonnementsmodellen som en måde at udvide deres eksisterende forretning på. Den amerikanske virksomhed, Caterpillar, er et godt eksempel på dette.

Caterpillar er verdens største producent af bygge- og anlægsmaskiner samt diesel- og propanmotorer og gasturbiner til industribrug.

 I over 90 år har Caterpillar leveret store industrimaskiner til blandt andet mineindustrien, men der er ved at ske store ændringer i industrien, takket være fænomenet Internet of Things (IoT).

Bag begrebet IoT ligger den tanke, at alle slags enheder går online samtidig med, at de er forbundet. Enhederne genererer en utrolig mængde data, som kan være til gavn for kunderne. Kunderne efterspørger nemlig mere synlighed omkring deres egen produktion, hvorfor det giver mening for virksomheder at tilbyde tjenester omkring disse data. Hvorfor udvikle dit eget analysesystem, når du kan betale for en tjeneste, der allerede er tilgængelig og mere effektiv? Således kan kunderne bedre forudsige deres forretning ved at have disse data tilgængelige.

Men det er ikke kun i byggeindustrien, at IoT vinder frem. Ifølge en undersøgelse foretaget af Statista, vil over 700 milliarder enheder have tilknyttet connectivity i 2025. Desuden mener McKinsey, at Internet of Things-branchen har opnået en værdi på mindst 3,9 trillioner USD i 2025. Men successen afhænger ikke kun af teknisk innovation. Det handler ligeså meget om at anvende den rette forretningsmodel – herunder abonnementsmodellen.

IoT-virksomheder, der kun producerer og sælger enheder, begrænser sig nemlig til en engangsindtægt. Men hvis man ændrer forretningsmodellen til en tilbagevendende indtægtsmodel, bliver virksomheden mere bæredygtig. Dog skal man som IoT-virksomhed være forberedt på, at når man går fra at være en traditionel transaktionsvirksomhed til at være en abonnementsvirksomhed, vil omkostningerne på kort sigt stige, mens omsætningen falder, eftersom de store betalinger up-front bliver erstattet af de tilbagevendende abonnementsbetalinger.

Så selvom de store maskiner stadig er Caterpillar’s kerneforretning, er kunderne blevet mere bevidste om servicen “bagom jernet” eller teknologien og tjenesterne til at drive større produktivitet. Teknologien kalder de for Cat Connect, og den er nu blevet en af Caterpillar’s kerneydelser. Caterpillar er ikke kun i gang med at gentænke deres egen forretning, men er i gang med at ændre byggeindustrien med smarte maskiner, analyser, droner – altså digitale løsninger, der kan hjælpe kundens produktivitet.

Der er ingen tvivl, at IoT vil ændre verden og måden, vi forbruger vores produkter, og det hævdes, at ”IoT as-a-service” kan blive ligeså værdifuldt i fremtiden som vand og elektricitet – og mere rentabelt for din virksomhed.