Viden
//tirsdag d. 30.08.22

Markedet for abonnementsbetalinger eksploderer: Nu kan dine kunder betale abonnementer med Apple Pay!

Del artiklen

Subscription POV #32

Af Morten Suhr Hansen 

Advarsel! Denne artikel kan virke overdrevent nørdet og kedelig. Men hvis du driver en abonnementsforretning selv, så er der alligevel en stor mulighed for, at de næste fem minutter ikke er helt spildte. For så har du sikkert allerede gjort dig mange overvejelser om, hvordan dine abonnenter betaler for deres abonnementer.

Under alle omstændigheder er det værd at notere, at Apple med deres betalingsløsning, Apple Pay, netop har åbnet op for, at denne betalingsform også kan benyttes til ’recurring payments’ – eller på dansk: Til abonnementsløsninger.

Med den udbredelse, som Apple Pay generelt har i Danmark, så spår jeg at denne nye abonnementsbetalingsløsning bliver en hurtigt voksende succes i Danmark. I hvert fald, hvis de danske abonnementsvirksomheder tager muligheden til sig. Abonnementsbetalingsplatformen Reepay tilbyder nu som de første denne mulighed til deres kunder. Og flere vil snart følge.

Apple Pay har allerede taget markedet for mobilbetalinger

Tidligere på året kom Nationalbanken med en stor undersøgelse af danskernes mobilbetalinger i 2021. Den viste, at Apple Pay er klart størst, når det gælder mobilbetalinger i den fysiske handel. 186 millioner gange blev Apple Pay anvendt, svarende til 42 procent af alle mobilbetalinger. I 2019 var det samme tal blot 37 millioner. Det betød også, at Apple Pay klart distancerede sig fra MobilePay, der stod for 22 procent af betalingerne.

Tankevækkende tal, for kun 18 procent af danskerne havde Apple Pay installeret i 2021 mod 92 procent med MobilePay. Men den ’convenience’, der ligger i blot at kunne ’tappe’ sin mobil mod betalingsterminalen (NFC-teknologi) er åbenbart udslagsgivende i butikkerne.

På den digitale nethandel ser det lidt anderledes ud. Her har MobilePay taget en stærk position som danskernes foretrukne betalingsmiddel, når der skal tjekkes ud af varekurven. Det skyldes ikke mindst, at man slipper uden om den irriterende to-faktor godkendelse, når man anvender MobilePay, fremfor et traditionelt betalingskort (du ved, dér hvor du skal have fat i Nem-ID for at gennemføre købet).

MobilePay Subscriptions vinder stærkt ind på markedet for abonnementsbetalinger

Også på markedet for abonnementsbetalinger har MobilePay taget en stærk position med deres abonnementsløsning, MobilePay Subscriptions. Langt fra alle digitale abonnementsløsninger tilbyder endnu MobilePay Subscriptions, men de, der gør, oplever en stor tilslutning fra deres kunder, som typisk oplever at ’sign-up’ processen er væsentlig lettere. Det betyder faktisk også, at mange oplever, at det samlede salg (konverteringen) stiger, når de tilbyder MobilePay Subscriptions som betalingsløsning. Det kan virke overraskende, men er igen et udtryk for, hvor vigtig ’convenience’ er for kunderne, også når de skal købe et abonnement.

Det store spørgsmål er, om MobilePay kan fastholde den stærke vækst og position, nu hvor Apple Pay er på vej ind på markedet for abonnementsbetalinger?

Apple Pay Recurring Payments kommer nemlig med nogle af de samme åbenlyse fordele, som også er gældende for MobilePay Subscriptions. Ikke mindst, at man slipper uden om den førnævnte to-faktor godkendelse. Med andre ord, så tilbyder Apple Pay en lige så let købsproces som MobilePay Subscriptions, endda med den lille finte, at man ikke skal indtaste sit telefonnummer og ’swipe’, men blot aktivere via et lille klik på sin Apple-enhed

Nu er det jo langt fra alle, der har adgang til Apple Pay. Det kræver trods alt en Apple-enhed. Men for alle Android-brugere er der en tilsvarende løsning i Google Pay, som også tilbyder abonnementsbetalinger. Google Pay er dog i Danmark stadig kun en mindre spiller.

Hvilken betalingsform skal du vælge for din abonnementsvirksomhed?

Så hvad betyder alt det for dig, der driver en abonnementsvirksomhed? Hvilke betalingsformer skal du tilbyde dine kunder? Det er naturligvis et godt og vigtigt spørgsmål.

Først og fremmest bør man tilbyde sine kunder den lettest mulige adgang til at købe abonnementet. Det påvirker konverteringen i positiv retning, og det bliver ikke mindre i takt med at flere og flere køber et abonnement på et mobilt device. To-faktor godkendelse på en iPhone er bare ikke ret smart!

Økonomi kan også spille en rolle her. Abonnementsbetalinger via Apple Pay koster ikke mere end almindelige kortbetalinger, og Apple Pay understøtter allerede det danske Dankort, hvilket kan bringe omkostningerne endnu længere ned.

Men Apple Pay kan naturligvis ikke stå alene al den stund, at det langtfra er alle brugere, som har adgang til denne betalingsform. Her har MobilePay Subscriptions en klar fordel i Danmark. Helt anderledes ser det jo naturligvis ud, hvis du sælger dine abonnementer internationalt. Så er Apple Pay og Google Pay oplagte løsninger.

Uanset, så er markedet for betalinger i voldsom udvikling. Det er værd at følge nøje. Heldigvis bevæger det sig i den rigtige retning for abonnementsvirksomhederne og deres kunder.