Viden

Gudbrandsdølen Dagningen (GD): Segmenterede redaktionelle produkter

Del artiklen

 

Innovation af skræddersyet digitalt nyhedskoncept med støtte fra Googles Digital News Innovation Fund

 

Kort fortalt…

Valgmulighederne for digitale nyhedslæsere er meget begrænsede. Du køber enten et digitalt abonnement, som indholdsmæssigt til forveksling ligner papiravisen – eller slet ikke. Du har meget få muligheder for at tilpasse selve indholdet og ikke mindst prisen, og mange fravælger derfor helt nyhedsabonnementer.

GD, en norsk avis med et oplag på ca. 20.000 (2017), som udgiver nyheder i Lillehammer og nærområdet, ville derfor udvikle et produkt til netop de læsere, som ellers ikke anvendte avisens eksisterende, traditionelle nyhedsprodukter. Ikke mindst rettet mod de 40.000 hytteejere i området, som til dagligt typisk har sin faste bopæl andre steder i landet.

Løsningen blev et digitalt nyhedsabonnement: GD Hytte. Produktet har fået en god modtagelse i markedet – og modtog desuden funding fra Google News Initiative.

Opgaven

Som så mange andre nyhedsmedier stod GD over for et dalende oplag og oplevede, at avisens læsergruppe blev ældre og mindre – og at de ikke formåede at tiltrække nye, yngre læsere. GD vidste, at hvis de skal overleve, må de tænke innovativt og skabe nye digitale produkter til grupper af læsere, som ikke er en del af kundebasen i dag. Nye produkter skulle i højere grad tilpasse sig læsernes behov og adfærd og på den måde bryde med det traditionelle format, som altid havde baseret sig på geografi.

GD ønskede med andre ord at revolutionere nyhedsmediet ved at innovere abonnements-koncepter, som ville sætte nye standarder i branchen.

Subscrybe fik ansvaret for at udvikle forskellige nyhedskoncepter, som alle tog sit afsæt i GDs eksisterende indhold – men i helt nye sammensætninger og til helt nye læsergrupper. Dette med henblik på at:

  • Øge penetrationen i Lillehammer og nærområdet
  • Øge virksomhedens andel af revenue fra digitale abonnementer
  • Sænke den gennemsnitlige læseralder

Udover at facilitere innovationen og bistå implementeringen stod Subscrybe også for ansøgning til Googles Digital News Innovation Fund, som godkendte projektet til økonomisk støtte.

Metoden: How To Build a Subscription Business

Resultatet

Ud af projektet kom tre nye segmenter og potentielle produkter:

  • Børnefamilier med forældre i alderen 30-40 år, som har særlige familie-/børnerelaterede behov
  • Expats som er fraflyttet Lillehammer, men som stadig har stærk tilknytning til området
  • Hytteejere i området, der udgør flere end 25.000 husstande, som vil have information om arrangementer, events og lokalvejr, mv.

GD Hytte – målrettet sidstnævnte segment: hytteejere, blev lanceret i 2018 og har fået en god modtagelse i markedet.

Det er også lavet prototyper, som beta-testes, på de øvrige definerede segmenter.

Vil du høre mere om denne case, så kontakt direktør og partner Jon Erik Ofstad på tlf. +47 90 51 14 29.