fbpx
Viden

Interflora – Blomster i mærkedagsabonnement

Del artiklen

Interfloras mærkedagsabonnement sikrer høj service og stærkere tilknytning til sine kunder

Kort fortalt…
Mange tænker på blomster som en meget særlig lejlighedsgave, men i virkeligheden er der mange situationer, som indbyder til blomster – og til trods for, at Interflora nærmest havde monopol på blomsterlevering, ønskede de at udfordre sig selv og sikre sig mod fremtidig konkurrence.

Interflora indgik derfor i et innovationsforløb, som skulle styrke tilknytningen til deres kunder – løsningen blev abonnementer udviklet i samarbejde med Subscrybe.

”Mine personlige mærkedage” tilbyder abonnenter blomsterlevering skræddersyet til kundens egne mærkedage – og dermed at slippe for nogensinde at glemme en mærkedag igen.

Dertil kom ”Verdens bedste mor” og ”Kærlighed”; to abonnementskoncepter rettet mod henholdsvis abonnentens mor og udkårne.

Opgaven
Abonnementssatsningen bunder i et ønske hos Interflora om at skabe en endnu tættere tilknytning til sine kunder, samt at få dem til at handle endnu oftere på interflora.dk. Det er en del af strategien, at kunden skal mærke, at Interflora betyder ægte blomsterhåndværk; at kvaliteten skal være høj i form af friske blomster og småplanter af bedste kvalitet; samt at leveringstiden fra bestilling til levering skal være så kort som mulig. Samtidig var det vigtigt for Interflora, at der blev skabt et koncept, som var innovativt og nytænkende, og som gav abonnenterne ekstra værdi.

Det var den opgave, som Subscrybe skulle hjælpe med at løse sammen med Interflora. De nye abonnementer blev skabt gennem en grundig innovationsproces, der bl.a. omfattede:

  • Research med afdækning af interessante inspirationscases fra hele verden
  • Innovationsproces inklusiv afholdelse af workshop med deltagelse af interne og eksterne innovationsagenter
  • Udvikling og test af en lang række forskellige abonnementskoncepter
  • Udvikling af go-to-market strategi
  • Opbygning af business case for det nye forretningsområde
  • Sparring i forbindelse med systemudvikling og implementering

Metoden – How to Build a Subscription Business
Klik her for at downloade bogen How to Build a Subscription Business. 

Resultatet
 Løsningen blev konceptet ”Mærkedagsabonnement”, som indeholder tre nye abonnementer hos Interflora. Med pakken ”Mine personlige mærkedage” kan kunden sammensætte sine personlige mærkedage som eksempelvis bryllupsdagen, årsdagen og mors fødselsdag. Abonnementet inkluderer levering, kort og indpakning. Andre abonnementer hos Interflora er ”Verdens bedste mor” og ”Kærlighed”. Næste skridt for Interflora er at lancere et hjemmeabonnement, hvor kunden løbende kan få leveret smukke blomster til egen adresse.

Med de nye koncepter har Interflorafor alvor taget springet ind i den nye abonnementsøkonomi samtidig med, at de har gjort det nemt, hurtigt og bekvemt for deres kunder, som aldrig mere behøver at finde på en undskyldning for en glemt mærkedag.

Se mærkedagsabonnementet her.

Vil du høre mere om denne case, så kontakt adm. direktør Morten Suhr Hansen på tlf. 40 29 45 34.