Viden

Matas: abonnement på sundhed og skønhed

Del artiklen

Matas vil skabe et abonnement fokuseret på convenience og konkurrencedygtige priser.

Kort fortalt…

Retail er under pres og kundeloyalitet er i høj kurs. Dette har også kunne mærkes hos Danmarks største kæde inden for sundhed og skønhed, som i 2018 investerede i øget digitalisering af deres forretning.

I 2018 stod Matas med et stærkt fundament for at tænke i, hvordan den fysiske og digitale tilstedeværelse kunne udnyttes endnu bedre kommercielt. Matas besluttede sig for at udvikle et abonnementskoncept, som både skulle hjælpe med at skabe en ny indtægtsstrøm, og som samtidig skulle hjælpe med at styrke relationen og loyaliteten til deres kunder endnu mere.

Gennem et innovationsprojekt med Subscrybe, skabte Matas abonnementsløsningen, hvor kunder nu har mulighed for at sætte udvalgte helse- og hudplejeprodukter i fast levering med få 20% rabat og gratis fragt.

Abonnementet sælges både online og offline i Matas’ 277 forskellige butikker.

Opgaven

Matas ønskede at knytte kunderne endnu tættere, for at øge kundens loyalitet og livstidsværdi. Projektets formål var derfor i første omgang at udvikle en række idéer til abonnementskoncepter på baggrund af, hvad kundernes ønsker og behov var. Dernæst skulle disse testes, kvalificeres og en abonnementsløsning skulle udvælges.

Matas kunne se, at der var en efterspørgsel i markedet efter hurtigere og nemmere convenience-løsninger til konkurrence-dygtige priser. Derfor foregik idégenereringen med kunde-kasketten på og ‘udefra-og-ind’-tækning, der styrede beslutningerne gennem hele projektet.

Ud over de fysiske butikker og webshoppen, skulle det give en ny, værdifuld måde at handle med Matas på – og det skulle være fleksibelt og muligt at personalisere for kunderne. Abonnementsmodellen understøtter netop dette.

Subscrybe forestod en komplet innovationsproces, der omfattede udvikling og test af koncept samt produktion af business case og implementeringsplan. Subscrybe assisterede også i implementeringsfasen.

Subscrybe fik derfor ansvaret for at facilitere udviklingen af et helt nyt og innovativt medlemskab, der bl.a. skulle:

  • Sikre at forskellige abonnementsløsninger blev undersøgt og vurderet
  • Skabe en løsning, der fokuserede på convenience-løsninger
  • Sikre at løsningen fungerede både online og offline
  • Skabe en MVP-løsning, som Matas kunne gå til markedet med forholdsvist hurtigt efter princippet ‘Think big, start small, scale fast’

Den overordnede process

  1. Business Insight med nøglepersoner hos Matas og indsigt i relevant materiale, får Subscrybe en grundig indsigt i forretningen og strategienGennem interviews
  2. Idégenerering. Bruttoliste med 21 forskellige idéer til abonnements-koncepter udarbejdes gennem desk research, interne møder, workshop med mål-gruppen og interviews med interessenter hos Matas
  3. Udvælgelse. 7-9 abonnements-koncepter udvælges til videre beskrivelse på baggrund af vurdering af strategisk fit og økonomisk potentiale
  4. Konceptbeskrivelser. De udvalgte idéer konceptualiseres og beskrives i større detaljer
  5. Valg af tre koncepter, der går videre i processen

Subscrybes leverancer

Projektet har tre overordnede leverancer:

  • 7-9 abonnementskoncepter: 3 slides pr. koncept, udviklet specifikt til Matas og visionen. High-level og uden konkrete beregninger
  • 3 abonnementskoncepter: Ca. 15 slides pr. koncept. Detaljeret konceptbeskrivelse inkl. målgruppevurdering og high-level business case
  • Matas’ abonnementskoncept: Præsentation af strategi og koncept på ca. 25 slides inkl. management summary og bilag. Strategi og konceptbeskrivelse inkl. målgruppevurdering og detaljeret business case

Løsningen

Kunder kan i den nye abonnementsløsning få kosttilskud og ansigtspleje i abonnement. Matas har planer om at ekspandere til flere produktkategorier.

Resultatet

Matas’ abonnementsløsning blev lanceret i  2019, og ifølge Janne Andersen, Head of Business Development hos Matas, så er de foreløbige resultater lovende:

”Vores abonnementsløsning er blevet taget rigtig godt imod og kunderne vil bare gerne have flere af deres varer i abonnement. Vi leverer indtil videre kosttilskud og ansigtspleje i abonnement, men vi kan allerede høre fra kunderne nu, at de egentlig gerne vil have mulighed for at sætte alle deres skønhedsprodukter i abonnement. Det fokuserer vi på ved hele tiden at lytte. Altså hvad er det, de efterspørger, hvad er de utilfredse med i forhold til deres løsning og oplevelse, og hvordan kan vi løbende optimere den.

Vi har endnu kun været i gang i under et år. Det er et nyt forretningsben og skal have et vedvarende fokus på tværs af organisationen i forhold til at forbedre kunderejsen og optimere vores processer.”

Oplev selv løsningen ved at gå ind på matas.dk eller i en af Matas’ 277 butikker.

Vil du høre mere om denne case?
Så kontakt adm. direktør Morten Suhr Hansen på tlf. +45 40 29 45 34.