fbpx
Viden

Salling Group – Økologi i abonnement

Del artiklen

Salling Group driver økologien og
loyaliteten frem med ØKO+

Kort fortalt…
Loyale kunder er en mangelvare i den danske detailbranche. Butikkerne er mange og tilbuddene flere – og kundens præferencer er omskiftelige.

Salling Group ønskede derfor at skabe flere loyale kunder ved at udvikle én eller flere attraktive abonnementsløsninger.

Gennem et innovationsprojekt og en bruttoliste på flere end 50 innovationsidéer blev det hurtigt klart, at løsningen skulle designes omkring økologi, én af tidens helt store forbrugertrends. Sammen med Subscrybeudviklede Salling Group dermed ØKO+.

ØKO+ koster 20 kroner om ugen, 80 kroner om måneden, og giver alle abonnenter minimum 20 % i rabat på økologiske varer i Føtex. Som abonnent bliver rabatten automatisk trukket, hver gang man betaler med sit betalingskort.

Opgaven
Flakkende kundeloyalitet, trusler fra både danske og udenlandske konkurrenter, samt strukturændringer i den danske dagligvarehandel – fra transaktioner til inddragelse, convenience og abonnementstænkning – skabte et fornyet ønske hos Salling Group om at sikre sin position i markedet og være på forkant med udviklingen.

Men hvordan kunne Salling Group blive dagligvarebranchens svar på Spotify?

Salling Group ønskede at gå foran i det danske detail- og dagligvaremarked ved at innovere loyalitetskraftfulde abonnements-koncepter, som ville sætte nye standarder i branchen.

Subscrybe fik ansvaret for at udvikle et antal forskellige innovationskoncepter, som alle tog sit afsæt i Salling Groups kernekompetencer og core business (DNA), samt strategiske must-winbattles, eksempelvis styrket loyalitet. Innovationen skulle bygge på sunde loyalitetsværdier (modsat bindingsperioder og skjulte gebyrer mv.), inkl.:

  • Gode og engagerende kundeoplevelser
  • Inspirerende dialog og kommunikation
  • Høj produkttilfredshed

Udover at facilitere innovationen, medvirkede Subscrybe også i implementeringen af det endelige koncept, inkl. business case, indtræksplaner, dialog- og onboardingprogram, KPI-styring mv.

Metoden: How To Build a Subscription Model

Klik her for at downloade bogen How to Build a Subscription Business. 

Resultatet
ØKO+ blev udviklet med inspiration fra Amazon, som med deres Amazon Prime-abonnement er lykkedes med – i en ellers meget illoyal e-handelsverden – at sikre, at Prime-abonnenterne kommer igen og igen. Dertil er deres kurv væsentligt større end hos ikke-abonnenterne.

For 20 kr. om ugen får kunderne 20% rabat på alt økologi. Sådan lyder det simple abonnementstilbud fra Føtex. Og det virker – både for abonnenterne, som sparer mange penge, men så sandelig også for Salling Group.

”Forbrugsadfærden hos abonnenterne på ØKO+ følger præcist de loyalitetsadfærdsmønstre, vi håbede på – vi har skabt ægte loyalitet med vores øko-abonnement” (Toke Lund, Head of Digital hos Salling Group).

Vil du høre mere om denne case, så kontakt direktør Jonas Juul Jeppesen på tlf. 31 66 67 76.

Oplev selv løsningen på oekoplus.foetex.dk.