Viden

TV 2 PLAY – Streaming-succes på abonnement

Del artiklen

Målrettet udvikling bag TV2 PLAYs store abonnementsvækst

Kort fortalt…
Over 500.000 danskere havde i 2017 opsagt sin traditionelle TV-pakke til fordel for andre TV-løsninger som f.eks. streaming og on-demand-tjenester.
TV 2 lancerede allerede den første version af sin streamingtjeneste i 2004 for at imødekomme netop disse forandringer.

Efter næsten et årti på streaming-markedet ønskede TV 2 dog at gå sin streamingtjeneste (daværende TV 2 Sputnik) og abonnementsforretning efter i sømmene og derved fremtidssikre udbyderens markedsposition.

I 2012 relancerede de dermed TV 2 Sputnik under navnet TV 2 PLAY – og gennem et mangeårigt samarbejde har Subscrybe bidraget med løbende sparring og udvikling inden for både strategi, produkt, abonnementssystem og salgs- og fastholdelsesstrategi.

TV 2 PLAY har nu flere end 450.00 betalende abonnenter (2018).

Opgaven
Allerede i de tidlige 00’ere var TV 2 opmærksomme på, at TV-markedet ville ændre sig markant mod on-demand og streamingbaserede TV-løsninger, og de lancerede derfor TV 2 Sputnik. I 2012 ændrede tjenesten navn til TV 2 PLAY, og det var afgørende, at tjenesten sikrede TV 2 en førende position indenfor streaming.

Målet var at øge medlemsbasen, reducere churn, optimere det understøttende system, optimere produkt og pakketering, samt udvikle ny salgsstrategi mv.

TV 2 valgte derfor Subscrybe som samarbejdspartner.

Ét af de større projekter i samarbejdet har været implementeringen af en samlet løsning for CRM og Campaign Management, hvor Subscrybe udarbejdede den initiale strategi og business case for projektet, samt pegede på relevante leverandører og samarbejdspartnere.

Andre samarbejdsprojekter mellem Subscrybe og TV 2 PLAY har bl.a. omfattet:

  • Strategi i forbindelse med relanceringen af TV 2 PLAY
  • Udvikling og implementering af fastholdelsesstrategier
  • Produktpakketering og prissætning
  • Udvikling af nye loyalitetskoncepter
  • Optimering af betalingsprocesser
  • Bistand i rekruttering af CRM-specialister
Metoden: How to Build a Subscription Business
Klik her for at få adgang til bogen How to Build a Subscription Business. 
Resultatet 

I et presset TV-marked har Danmarks største kommercielle broadcaster, TV 2, formået at skabe en kraftig vækst for streamingtjenesten, TV 2 PLAY. Siden relanceringen i 2012 er antallet af abonnenter nemlig vokset fra omkring 50.000 til over 450.000 (2018). Alene i 2016 steg antallet af betalende abonnenter med næsten 50%, og i 2017 og 2018 forsatte væksten med henholdsvis 17% og 33%.

Klaus Andersen, kommerciel chef for TV 2 PLAY, fortæller:

”Jeg har arbejdet sammen med Subscrybe i flere år. Jeg vil fremhæve to helt konkrete ting, som gør mig begejstret for samarbejdet med konsulenthuset: For det første, hastighed. Når det kommer til sparring på større projekter eller idéer, er Subscrybe enormt hurtige til at sætte den nye idé i strategisk perspektiv. Det betyder i praksis, at jeg kan ringe til en konsulent hos Subscrybe og ganske hurtigt få afklaring på, hvorvidt idéen har kommerciel værdi for min abonnementsforretning – ofte i første samtale. Jeg er overbevist om, at deres hastighed og fokus skyldes deres enorme erfaring fra abonnementsforretninger på tværs af brancher. Hvis jeg skal fremlægge en idé for ledelsen, kan Subscrybe med lukkede øjne lave en skudsikker business case på dine idéer og på ingen tid.

Den anden ting, jeg virkelig værdsætter, er Subscrybe’s kompetencebredde. For nyligt skulle jeg rekruttere en CRM-dialogspecialist og valgte at tage en snak med Subscrybe. Efter at have søgt et par måneder uden held, fik jeg ansat den perfekte kandidat med hjælp fra Subscrybe. Jeg kan kun anbefale Subscrybe, hvis din ambition er at vokse som abonnementsforretning. Både til nybegyndere i abonnementsverdenen og til andre som mig, der har arbejdet med abonnementer i mange år.”

Oplev selv TV 2 PLAY her.

Vil du høre mere om denne case, så kontakt adm. direktør Morten Suhr Hansen på tlf. 40 29 45 34.