Viden
//tirsdag d. 16.08.22

Ny tendens breder sig: Nu kan du dele dit abonnement med resten af familien!

Del artiklen

Subscription POV #31

Af Morten Suhr Hansen

Måske kender du allerede til fitnesskæden LOOP. Det er nemlig Danmarks hurtigst voksende – og nu næststørste – fitnesskæde med 130 centre i hele landet. Kæden er oprindeligt startet i Aalborg, men nu finder man den overalt, og konceptet er ganske smart. Efter en kort opvarmning tager man plads i én af 16 maskiner placeret i en rundkreds, og efter 24 minutter har man gennemført et ’loop’ og været gennem alle 16 øvelser.

Men det er nu ikke mit ærinde at tale om træningskonceptet hos LOOP. Jeg vil hellere tale om deres abonnementskoncept. Normalprisen for et abonnement er 239 kroner om måneden, men i samarbejde med Subscrybe har LOOP som den første fitnesskæde i Danmark lanceret et familieabonnement. For bare 399 kroner om måneden, så kan alle i en husstand træne i det lokale center. Det er jo en god forretning, hvis bare man er to, og endnu bedre, hvis man er endnu flere i husstanden, der gerne vil træne.

Men familieabonnementer er bestemt også en god idé for LOOP. Det kommer jeg tilbage til lidt senere.

Med et Spotify familieabonnement bliver det endnu sværere at slippe musikken

Konceptet omkring familieabonnementer kender du måske også fra musiktjenesten Spotify.  Det gør vi i hvert fald hjemme hos mig. Normalt koster Spotify 99 kroner om måneden, men for 149 kroner om måneden, så kan op til seks personer i samme husstand få hver sin personlige adgang til Spotify samlet i én abonnementsbetaling. Så hos os er vi fire personer om at dele abonnementet.

For et par år siden fik jeg således adgang til Telmore Musik som en del af et teleabonnement. Havde mit Spotify-abonnement blot gjaldt mig selv, så havde jeg nok skiftet. Men fordi hele husstanden allerede lyttede gennem Spotify, så blev det kun ved tanken!

Som nyeste skud på stammen har Microsoft netop meldt ud, at de er gået i gang med at teste et familieabonnement til deres spiltjeneste Game Pass. Et familieabonnement er allerede tilgængeligt for en række af Microsofts øvrige produkter under Office 365-familien.

Hvorfor er det så genialt med et familieabonnement?

Hvorfor er det nu så genialt med et familieabonnement, uanset om man hedder LOOP, Spotify eller Microsoft? Måske er svaret indlysende, men for mig at se, så er der mindst to gode grunde til, at det er attraktivt for abonnementsvirksomheden.

For det første giver det jo mulighed for at øge omsætningen pr. abonnent og dermed en højere indtjening. For det andet, så er mit klare bud, at levetiden på et familieabonnement er længere end andre abonnementer. Simpelthen fordi flere skal tages med i beslutningen om at opsige abonnementet.

Så på bundlinjen betyder en højere ARPA (den gennemsnitlige indtægt pr. abonnent) og en længere levetid, at den samlede kundelivstidsværdi (CLV) stiger. Naturligvis under forudsætning af, at man kan styre omkostningerne forbundet med at levere abonnementet.

Mange andre vil formentlig følge efter på familieabonnementsbølgen

Formentlig vil vi snart se mange andre abonnementsvirksomheder følge i hælene på LOOP og Spotify. I en tid, hvor mange af disse kigger mere på, hvordan der kan skabes værdi på den eksisterende abonnementsbase, fordi det er blevet sværere at trække nye kunder til, så giver det god mening. Ligesom det giver god mening for kunderne. En win-win, der kan sætte sig i øget loyalitet og forbedret CLV.

Her er et par af de abonnementer, som jeg personligt godt kunne se fungere som familieabonnementer:

  • Der er nok én i husstanden, der er først ude i forhold til at abonnere på briller frem for at købe dem. Men med et familieabonnement kan kæden samle alle familiens medlemmer (også fremtidige) i stedet for, at de går til konkurrenten.
  • Alle i husstanden har sin egen cykel. Og de skal løbende udskiftes. Det må lægge grunden til det perfekte familieabonnement.
  • Måltidskasser. De dækker i forvejen en husstand, men hvorfor kunne vores måltidskasse ikke kobles sammen med en tilsvarende til de unge i familien, som allerede er flyttet hjemmefra?

Fortsæt selv listen. Og vigtigst af alt, hvis du selv driver en abonnementsforretning, så tænk igennem, om ikke introduktion af familieabonnementer kunne gøre noget godt for dine kunder – og dermed for dig selv.

Læs mere Subscription POV her