Viden
//mandag d. 5.11.18

Flere køber produkter i abonnement

Del artiklen

Af Tine Møller & Julie Maria Schandorph

At købe produkter i abonnement er en af de hurtigst voksende måder at handle på, ifølge McKinsey, som har undersøgt flere end 5000 amerikaneres forbrugsmønstre, når det kommer til abonnementer. Men selvom det er en amerikansk undersøgelse, tror vi hos Subscrybe på, at disse trends ligeledes er en god indikator for, hvad vi i Danmark kan vente os af den nærmeste fremtid. Vi har samlet disse trends i en infografik, så du kan få et hurtigt overblik:

Oversigten kan hentes i en PDF-fil her.

Abonnementsøkonomien er vokset med mere end 100 procent hvert år de sidste fem år – og derfor kan vi nu få adskillige forbrugsvarer på abonnement lige fra musik og serier til sko, mad, vitaminer og skønhedsprodukter, mv. En fjerdel af amerikanernes nyeste abonnementer udgør fysiske produkter, som vi kender dem herhjemme fra, f.eks. Aarstiderne, Goodiebox og Te-salonen. Streamingtjenester topper dog stadig listen over mest populære abonnementer, hvor 46% af de amerikanske forbrugere har tegnet ét eller flere abonnementer som eksempelvis Spotify og Netflix inden for de seneste 12 mdr. I alt har mere end 61% af online-shoppere har inden for det seneste år skrevet sig op til ét eller flere abonnementer for at modtage digitale eller fysiske produkter månedligt – enten i form af streamingtjenester, forbrugsabonnementer, abonnementsbokse eller lignende.

Men hvem er så abonnenterne? De er unge, mellem 25-44 år, de har en god indkomst over gennemsnittet og bor i de større byer. Kvinder udgør cirka 60 procent af abonnenter, mens mænd ofte har tre eller flere aktive abonnementer. Der er altså noget, der tyder på, at mænd i højere grad ønsker at undgå turen til butikken.

De hyppigste årsager til at prøve et abonnement er enten på opfordring fra bekendte, et økonomisk incitament eller lysten til at ’prøve noget nyt’. Den hyppigste årsag til at forsætte et abonnement er til gengæld tæt forbundet med, at abonnementet opleves som personligt tilpasset.

Abonnementer tilbyder convenience, mulighed for at personalisere sit forbrug og ofte en billigere pris. Dog er der en risiko for højt churn, hvis ikke man som abonnementsvirksomhed får skabt et koncept, der leverer en god oplevelse i samtlige touchpoints med kunden.

Du kan læse den fulde rapport hos McKinsey her.

Kilder:

McKinsey. 2018. Thinking Inside the Subscription Box: New Research on E-commerce Consumers.

PYMNTS.com. 2017. Why Millennials Love Subscriptions.