fbpx
Viden
//onsdag d. 25.08.21

Lær af nogle af verdens mest succesfulde abonnementsvirksomheder

Del artiklen

Subscription poV #12

Af Morten Suhr Hansen

I disse dage er jeg ved at lægge allersidste hånd på en helt ny bog, som udkommer til september. ’The Subscription Movement and How to Succeed In It’ er titlen på bogen, som er en opfølger til ‘How to build a subscription business’, der udkom første gang i 2014 og i en anden udgave i 2019.

Hvorfor nu en ny bog om den store abonnementsbevægelse, der i disse år ruller ind over lande og brancher? Fordi udviklingen går rasende stærkt, og vi har en oplevelse af, at der stort set ikke er en virksomhed i disse år, som ikke tænker over, hvordan de kan styrke relationen til deres kunder og bygge faste, løbende indtægtsstrømme. Hvad der ligger bag den udvikling, forsøger jeg at komme med nogle bud på i den nye bog.

Samtidig handler det jo om at lære af de bedste og lade sig inspirere, så i bogen oplister jeg også de 50 abonnementsvirksomheder fra hele verden, som jeg synes er mest interessante og opsigtsvækkende at følge i disse år. På listen er naturligvis nogle af de gamle kendinge. Dem, der altid bliver nævnt, når man taler om den store abonnementsbevægelse: Amazon Prime, Netflix, Spotify og Dollar Shave Club.

Men på listen er også en række, for de fleste, mere ukendte abonnementssucceser, som siger noget om bredden og udbredelsen af den abonnementsbaserede forretningsmodel, og hvordan den er i gang med at ændre branche for branche.

Så her får du en lille forsmag, i form af 10 af de lidt mere ukendte succeshistorier på min liste over de 50 mest interessante abonnementsvirksomheder lige nu:

Adobe

Adobe er verdens største udbyder af kreative software-løsninger og er kendt for programmer som Photoshop og Acrobat Reader. I 2013 tog Adobe en dramatisk beslutning om, fra den ene dag til den anden, at ændre sin forretningsmodel fuldstændigt fra traditionelle licenser til rene abonnementer (software-as-a-service). Dét gør Adobe til en af verdens største abonnementsvirksomheder, og omlægningen har været en stor succes: Aktiekursen er ottedoblet siden 2013.

Barkbox

Barkbox er et must-have abonnement for menneskets bedste ven: Hunden. I hvert fald hvis hunden bor i USA, hvor abonnementet udbydes. Hver måned får hunden og hundeforældrene en boks fyldt med overraskelser, i form af hundelegetøj og godbidder. Samtidig udbydes en række andre tjenester, bl.a. BarkBuddy (en slags Tinder for hunde). Flere end 1 million abonnenter taler sit tydelige sprog om villigheden til at forkæle sin hund.

Feather

Vi er vant til at abonnere på alt lige fra biler til cykler og briller. Snart kan vi også abonnere på vores møbler. Det er allerede en realitet i USA, hvor Feather tilbyder sine abonnenter forskellige abonnementspakker på møbler til dagligstuen, spisestuen eller soveværelset. Abonnenter kan vælge mellem kortidsleje eller abonnementer med længere løbetid.

Heidelberg

De fleste eksempler her kommer fra privatmarkedet, men abonnementsbevægelsen ruller også i industrien. Verdens største producent af trykkerimaskiner, tyske Heidelberg, tilbyder nu sine maskiner i abonnement. I stedet for at købe en trykkerimaskine kan man nu abonnere, hvor kunderne for en fast, månedlig betaling får adgang til print og service på maskinerne. Dog ikke verdens billigste abonnement, priserne starter typisk omkring en million kroner om måneden!

Headspace

Headspace er meditation, gjort simpelt. Headspace er en app til din smartphone, der giver dig adgang til massevis af meditationslektioner og andre øvelser, der hjælper dig til at få ro ind i din hverdag. Stresset? Søvnløs? Nervøs? Så kan Headspace hjælpe dig, som de allerede i dag hjælper flere end 2 millioner abonnenter i hele verden.

Masterclass

Vil du gerne lære at lave mad af Gordon Ramsey? Eller fotografere med Annie Leibowitz? Eller måske lære at spille skak af Garry Kasparow? Så skal du abonnere på Masterclass. Den amerikanske kombination af en lærings- og streamingtjeneste. For 120 kroner om måneden får du adgang til flere end 100 online læringsforløb. Så sent som i april 2021, blev Masterclass vurderet til at være 20 milliarder kroner værd. Der er penge i læring og abonnement.

MUD Jeans

MUD Jeans er en bæredygtig abonnementstjeneste, som stammer fra Holland og nu leverer jeans i et cirkulært koncept, hvor man abonnerer på sine jeans frem for at købe dem, og returnerer dem, når det er blevet tid til et par nye. De returnerede jeans repareres eller genanvendes, så MUD Jeans er at bud på, hvordan en ellers udskældt modeindustri kan arbejde på nye og bæredygtige abonnementskoncepter.

Pillpack

Pillpack er et amerikansk online-apotek, hvor kunder kan samle deres forskellige recepter og sikre, at medicinen bliver sendt løbende og recepter automatisk fornyes. Abonnenter kan også tilføje ikke-receptpligtige produkter til deres abonnement og få det leveret i fast frekvens også. Pillpack gør det virkelig let at være medicinbruger og apotekskunde, og i 2019 smed Amazon en stor check på bordet og sikrede sig ejerskab af Pillpack.

Strava

Strava er nok ikke helt ukendt for alle danskere. For tjenesten er ganske udbredt blandt cyklister og andre sportsudøvere, som bruger tjenesten til at planlægge og dokumentere træningsforløb og netværke med venner og andre sportsfolk. Udpræget brug af gamification og netværkseffekter har været en succesfuld cocktail for Strava, der nu har omkring 80 millioner brugere i hele verden.

Yousician

Endnu en digital læringstjeneste rammer listen, denne gang i form af den finske abonnementssucces, Yousician. Her kan kommende musikere lære at spille guitar, klaver, bas eller ukulele. For 159 kroner om måneden får man adgang til alle de nødvendige lektioner. Lige nu har Yousician 20 millioner abonnenter, hvilket gør tjenesten til den største musikunderviser i verden.

Resten af listen kan du naturligvis få at se, når bogen udkommer. Og som altid er du meget velkommen til at tippe mig om andre interessante abonnementsforretninger, som jeg endnu ikke har fået øjnene op for.