Viden
//fredag d. 17.03.17

Netflix har investeret 12 milliarder kr. i europæisk produceret indhold

Del artiklen

Netflix er verdens førende globale internet tv-tjeneste, og er nu blandt de førende producenter og distributører af europæisk underholdning af højeste kvalitet. Siden 2012 har Netflix bidraget med mere end 1,75 milliarder USD, svarende til 12,24 milliarder kr., til europæiske produktioner (licens, originale og co-produktioner), en stadigt voksende investering, der til dato inkluderer mere end 90 originale produktioner i forskellige stadier af udvikling.

Det oprindelige indhold – som spænder bredt fra serier, film, dokumentarfilm, børneshows og stand-up specials – inkluderer kommende titler som Dark, Netflix’s første originale serie fra Tyskland, en gribende krimi-thriller serie fra Italien kaldt Suburra, og Las chicas del cable, en romantisk drama serie inspireret af 1920’erne fra Spanien. På nuværende tidspunkt bliver europæisk indhold set af de mere end 93 millioner Netflix-brugere rundt om i verden, skriver Netflix i en pressemeddelelse 1. marts 2017.

“Great storytelling knows no geographic bounds. After four years of original programming and filming in 18 countries, we know compelling stories can come from anywhere and no matter their origin, can resonate with audiences around the world. In fact, of the European shows available on Netflix last year, more than half of watchers came from outside of Europe, which is why we are confident our upcoming slate of international shows will be enjoyed by viewers in their home countries and beyond”, udtalte Ted Sarandos, content direktør, i samme pressemeddelelse.

I følge MediaWatch meddelte Apple, at de planlægger at lancere en streamingtjeneste for film- og tv-serier tilsvarende Netflix og konkurrenten Amazon, der har Amazon Prime Video. Apple vil indlede med et par originale tv-serier på abonnementstjenesten Apple Music, og på længere sigt udvide deres univers til en ”kulturel platform”.

“Der er en masse projekter. Vi er i gang. Det er dét her, som Apple Music skal blive. Apple Music vil få video og andre ting, som jeg ikke må snakke om. Vi vil være aggressive,” siger Apple’s direktør for tjenesten, Jimmy Iovine, ifølge MediaWatch, til New York Times.

Det bliver interessant at følge intensiteten på tv-tjeneste- og musikstreamingsmarkedet, særligt da det ser ud til, at markedet udvides og sammenblandes ved både Apple’s og YouTube’s indtræden.