Viden
//tirsdag d. 4.09.18

Ny bog hjælper virksomheder i gang med abonnements-økonomien

Del artiklen

Af Morten Suhr Hansen

I 1998 lancerede den tidligere matematikprofessor og serieiværksætter, Reed Hastings, en helt ny abonnementstjeneste, der skulle komme til at forandre ikke bare film- og tv-industrien, men også have indvirkning på mange andre brancher. Netflix var navnet. En virksomhed, der fra dag 1 var funderet i en abonnementsmodel, og som de næste 20 år voksede sig til en gigant med flere end 130 millioner abonnenter og en markedsværdi på mere end 150 milliarder dollars.

Næsten samtidig startede to danske iværksættere, Thomas Harttung og Søren Ejlersen, en anden virksomhed med et helt andet produkt.


Aarstiderne var fra starten en abonnementsvirksomhed, og produktet var økologiske fødevarer med fokus på frugt og grønt. Siden har Aarstiderne innoveret løs på deres produkter og skabt mange forskellige måltidsløsninger, men forretningsmodellen er den samme – nemlig abonnement.

De to virksomheder er blot få blandt mange eksempler på den abonnementsrevolution, der har ramt utallige brancher verden over. Tænk bare på Spotify indenfor musik, Amazon Prime indenfor detail og Zipcar indenfor mobilitet.

Men hvad gør man egentlig, hvis man har en god idé til et nyt produkt eller en ny service, som man gerne vil sælge i abonnement? Hvad gør man, hvis man allerede har en eksisterende virksomhed og gerne vil gå fra transaktion til abonnement? Hvad gør man, hvis man allerede er abonnementsvirksomhed, men gerne vil udvikle denne forretning endnu hurtigere?

De spørgsmål bliver alle sammen besvaret i bogen How to Build a Subscription Business, som netop er kommet på gaden i en ny udgave.

Bogen er skrevet af Morten Suhr Hansen, adm. direktør i Subscrybe, og udgives på det internationale e-bogsforlag, Bookboon.com. Bogen er således tilgængelig som e-bog i hele verden. Første udgave af bogen udkom i øvrigt i 2014, og siden da har flere end 200.000 læsere verden over hentet bogen.

How to Build a Subscription Business er en model, der gennem syv faser og 29 konkrete trin anviser, hvordan man bygger en abonnementsmodel op fra bunden, og modellen kan samtidig anvendes til at analysere og forbedre en eksisterende abonnementsforretning. Bogen giver en grundig indføring i modellen og hjælper læseren igennem alle trinene.

How to Build a Subscription Business indeholder samtidig en masse inspiration. En række artikler giver et dybere indblik i emner som medlemsmodeller som supplement til abonnementsmodeller, og hvorfor unge forbrugere er endnu mere interesserede i abonnement end alle andre. Samtidig giver et appendiks et indblik i 50 af verdens mest succesfulde abonnementsforretninger. Her bliver læserne bl.a. indført i virksomheder som Dollar Shave Club, MoviePass, The New York Times og Strava.

Du kan hente et gratis eksemplar af How to Build a Subscription Business her