Viden
//tirsdag d. 26.11.19

”Vi vil behandle vores kunder, som man behandler sine bedste venner”

Del artiklen

Skrevet af Benedicte Lykke Larsen

REPORTAGE – Subscrybe Fredagsbar d. 15. november 2019

Det summer godt i lokalet, da Jonas Juul Jeppesen, partner hos Subscrybe, kommer susende ind på en Swapfiets cykel med det ikoniske blå forhjul. Han synger en humoristisk sang omkring megatrenden ’From Ownership to Usership’. Altså bevægelsen vi ser overalt, hvor flere og flere mennesker begynder at abonnere på fysiske genstande i stedet for at eje dem. Præcis denne bevægelse ser vi også i højere og højere grad i transportindustrien, som kaldes Mobility-as-a-Service.

Mens Jonas synger lystigt, står to sande Mobility-as-a-Service-eksperter og venter tålmodigt, nemlig CEO Lars Eegholm fra Dribe (biler i abonnement) og Country Operations Manager, Jonas Nygaard fra Swapfiets (cykler i abonnement). De er begge inviteret til at holde eftermiddagens faglige indlæg omkring deres forretninger.

Indledningsvis fortæller de begge om deres imponerende abonnementsrejse. For eksempel fortæller Jonas fra Swapfiets, at virksomheden havde omkring 3000 kunder i 2017. Spol frem til i dag, d. 15. november, så har Jonas trukket dagens tal, som lyder på 176.194 kunder på tværs af fire lande (NL, D, B, DK).

From ownership to usership

Adm. direktør hos Subscrybe, Morten Suhr Hansen, interviewer de to eksperter, hvor han først spørger ind til ’From Ownership to Usership’-trenden og hvordan denne ses i deres virksomhed.

Jonas fra Swapfiets fortæller, at han mener, at Usership-modellen er interessant særligt for den målgruppe Swapfiets henvender sig til. Deres målgruppe er primært studerende og young professionals i storbyerne;

Jeg tror, at modellen er interessant for vores målgrupper, fordi den er mindre risikofyldt end traditionelt ejerskab. Det giver nogle helt andre muligheder og en form for sikkerhed. Det vigtigste ved Swapfiets er, at brugerne oplever convenience, service og sikkerhed. Desuden tror jeg, at up-front udgiften ved at gå ud og købe en ny cykel er en barriere. Der er vores 175 kr. eller 150 kr. per måned for studerende mere overkommeligt.” fortæller Jonas, Swapfiets.

Jonas fortæller også, hvordan servicen omkring cyklen er noget af det allervigtigste ved Swapfiets’ koncept; ”Vi vil behandle vores kunder, som man behandler sine bedste venner. Man ringer, hvis man har et problem – så er vi der for dig og hjælper dig hurtigst muligt.”

Lars fra Dribe oplever, at ”Loyalitet er lidt død. Til gengæld, hvis forbrugere har mulighed for at være en del af noget større, er man mere loyal.” Han fortæller, at deres Dribe Community har skabt loyalitet hos deres medlemmer og at mange medlemmer kalder sig ’Dribere’.

Desuden pointerer Lars, hvordan fleksibilitet er enormt vigtigt for forbrugere; ”Hos Dribe er man ikke bundet i flere år som man er, når man leaser en bil.”.

Dribere er bundet til deres medlemskab i seks måneder, men kan faktisk skifte bil og opsige deres bil fra måned til måned. De har altså mulighed for at vælge til og fra efter behov. Dribe har endda taget fleksibilitet til the next level ved både at tilbyde hverdagsbiler, praktiske biler til f.eks. flytning og mere luksuriøse biler til f.eks. bryllup eller sommer. Medlemmer har altså både mulighed for at vælge bilerne til og fra i perioder, samt vælge mellem forskellige typer af biler.

Deres bedste abonnementsråd

Til sidst i det faglige oplæg stiller Morten det klassiske spørgsmål; Hvad er jeres bedste råd til alle andre abonnementsinteresserede derude?

Jonas fra Swapfiets siger: ”Keep it simple! Sørg for, at konceptet er enkelt og kommunikationen til kunder også er nem at forstå”. Desuden pointerer han, at et nemt sign-up flow for kunder vigtigt.

Lars fra Dribe siger: ”Erkend, at du kan tage fejl. Man skal erkende, at det man har bygget, kan være forkert fra start. Lyt til kunderne og lav det om. Så du kan ramme plet næste gang”.

Med disse sidste, inspirerende ord, blev der skudt gang i festen med drinks, sliders og en masse gode abonnementssnakke.

Skal du med næste gang? Sørg for at tilmelde dig nyhedsbrevet her: subscrybe.dk/nyhedsbrev/ – så får du invitationerne direkte i indbakken.