Viden
//tirsdag d. 21.06.22

Simple Feast – En kundecentreret måltidskasse

Del artiklen

Subscription Case #2

By Niels Vestergaard

I sidste uge gennemgik vi metrikker fra pulvermadsproducenten Huel, som anvender mange af de moderne måder at køre en abonnementsforretning på. I denne uge bliver det en smule mindre teknisk og med afsæt i min personlige oplevelse med et abonnementskoncept. I dag skal vi tale om måltidskasser.

Abonnementer på måltidskasser er eksploderet i de sidste fem år og for mig stod værdien i et sådant koncept soleklart fra start. Det virkede som en drøm at kunne springe det daglige indkøbsræs efter arbejde over og mine begrænsede evner i et køkken var også et argument for at få en måltidskasse leveret, en gang om ugen. Og det ser ud til at jeg ikke er den eneste, der har det sådan. Markedet for måltidskasser forventes nemlig at ramme 457 milliarder kroner inden år 2030, hvilket nok er grunden til at der efterhånden er rigtig mange spillere på markedet.

Jeg har prøvet et par forskellige måltidskasser og for det meste har jeg været godt tilfreds med produktet. Jeg har navnlig prøvet måltidskasser fra Marley Spoon og HelloFresh, som nok er nogle af de største spillere på markedet, men i dag vil jeg gerne tale om et hjemmegroet, dansk brand, nemlig Simple Feast. Jeg har prøvet det et par gange nu og jeg må sige, at der er mere end én grund til at jeg har valgt dem til mit Subscription Case studie i dag.

Convenience – Måske den vigtigste abonnementsfaktor

Ligesom mine generationsfæller vurderer jeg convenience som værende én af de vigtigste abonnementsmetrikker overhovedet. Jeg er en travl mand, eller det føler jeg i hvert fald selv jeg er, og hvis jeg kan eliminere den tid jeg bruger på vasketøj, transport, indkøb og rengøring, så gør jeg det. Da måltidskasser kom til København for nogle år siden, gav det mange mennesker noget som de desperat havde brug for – return on time.

Når mine indkøb bliver leveret til mit hjem, tillader det mig at blive lidt længere på arbejdet. Jeg behøver ikke beslutte, hvad jeg skal have at spise, fordi det allerede er besluttet for mig. Og siden jeg grundlæggende er et barn med et kreditkort og forsikring, er de pædagogiske opskrifter med understøttende billeder en faktor, der gør mig tryg ved at gå i gang med kokkeriet.

Jeg har lige beskrevet enhver måltidskasse, der findes, men hvad gør så Simple Feast så særlig? Primært det faktum, at måltiderne er mere eller mindre tilberedt, når de ankommer til døren. Simple Feast garanterer en tilberedningstid på 15 minutter eller derunder og for det meste skal du blot koge noget pasta eller varme nogle grøntsager i ovnen. Det er hvad jeg kalder convenient.

Simple Feast er vegansk og i sandhed bæredygtigt

En anden central forskel fra andre måltidskasse er denne – Alt er 100% vegansk! Og hvis der er noget jeg aldrig ville være i stand til alene, så er det at komme i tanke om veganske retter til aftensmad – og det er her Simple Feast hjælper mig.

I min erfaring kan det være ekstremt kedeligt at spise vegansk, hvis du ikke allerede ved hvad du laver. Og at finde gode proteinkilder, kan også være en udfordring. Så hvis der nogensinde var et behov for en skræddersyet måltidskasse, så møder Simple Feast dette behov. De hjælper dig nemlig til at skabe en livsstilsændring – og det er min centrale pointe for i dag.

Som vi har talt om tidligere, er livsstilsændringer virkelig, virkelig svære at kultivere. At skulle ændre min kost til at blive fuldstændig eller bare delvist vegansk er en opgave som jeg aldrig selv kunne overkomme, og det er her Simple Feast adskiller sig fra konkurrenterne – de hjælper mig ikke blot, de uddanner mig! De hjælper mig til at opretholde et bæredygtigt forbrugsmønster og det gør dem uundværlige for mig – jeg ville nemlig ikke ane, hvordan jeg selv skulle gøre det.

Som abonnementsnørd er det netop sådan en tilknytning som jeg gerne vil have til et medlemskab – en partner som gør mit liv nemmere, mere bekymringsfrit og som hjælper mig til at tage de rigtige valg.

Mere end en måltidskasse?

Hvis du nogensinde har mødt mig eller mine kolleger fra Subscrybe, så har du nok bemærket os tale om ’The Forever Promise’. Det er ideen om, at et abonnement skal opnå en fortløbende eksistensberettigelse ved at blive en integreret del af den du er. Så hvad er det jeg abonnerer på, når jeg er abonnent hos Simple Feast? Er det en måltidskasse eller er det at få leveret tilberedt mad til min dør en gang om ugen?

Nej. Jeg abonnerer på en vegansk livsstil, ja og ultimativt abonnerer jeg på at skabe en bedre verden for mine fremtidige børn. Og hvis jeg gerne vil blive ved med det, så er jeg nødt til at blive ved med at være abonnent hos Simple Feast – for evigt… Det er da et værditilbud, der vil noget!

Simple Feast har naturligvis indset, at ovenstående er det primære budskab og de har derfor udvidet deres tilbud en smule. De tilbyder nu en kollektion af ’Essentials’, så du kan være sikker på at selv dine færdiglavede supper og saucer også er bæredygtige, veganske og økologiske. Dette forstærker blot følelsen af, at Simple Feast har min ryg – selv når jeg ikke har tid til at lave deres mad!

Resultatet er et kundecentreret abonnement

De nævnte abonnementsmetrikker leder til en vigtig konklusion: Simple Feast er et kundecentrisk abonnement. De forstår, at et stærkt abonnementstilbud handler om at møde kunderne, hvor de er. Moderne markedsføring handler om at kommunikere, hvilket problem du løser. Og som abonnementsvirksomhed bør du altid stræbe efter at løse flere problemer for dine abonnenter. For bliver du ved med at løse problemer for folk, begynder de at kunne lide dig. Og hvis de kan lide dig, er der gode chancer for, at de bliver ved med at abonnere.

Det er en kundecentreret tilgang og det er måden at rekruttere loyale abonnenter til din abonnementsforretning. Gør det nemt for dem at tage det rigtige valg – for så vil de gøre det.

Jeg selv kan godt lide at tage det rigtige valg. Hvad med dig?

Læs mere Subscription Case her