fbpx
Viden
//mandag d. 16.09.19

Velkommen til Podimo – men følger pengene med?

Del artiklen

Af Morten Suhr Hansen

Den 17. september gik startskuddet for jagten på nye indtægter på markedet for podcasts, da den danske tjeneste med internationale ambitioner, Podimo, for første gang slog dørene op for nye lyttere. Tjenesten, som den danske succes-iværksætter Morten Strunge står bag, bliver fra starten ren abonnementsbaseret, og for en pris på blot 39 kroner om måneden får lytterne adgang til et omfattende katalog af unikke podcast leveret af stærke og kendte navne som Casper Christensen, Hella Joof og Jonathan Spang. Spørgsmålet er, om Podimo for alvor kan trænge igennem de store mængder af gratis indhold og få brugerne til i stedet at betale for at lytte til podcasts.

Podcast er et relativt nyt medieformat, der for alvor fik sit folkelige gennembrud i 2014, hvor Apple lancerede sin første podcast-app samtidig med, at formater som f.eks. amerikanske Serial begyndte at få lyttere i tusindvis. Mange er fulgt efter og de seneste fem år er podcast som mediefænomen eksploderet. Ifølge tal fra DR’s medieforskning fra 2018, så lytter 18% af danskerne ugentlig til podcasts. Det er ikke helt urealistisk at antage, at dette tal fortsat vokser i 2019, og antallet af ugentlige lyttere i Danmark nu ligger på omkring 1 million.

Den store succes skyldes ikke mindst, at podcast hidtil har været fuldstændig gratis at lytte til. I Danmark har udviklingen også været drevet af offentligt finansierede radiostationer som Danmarks Radio og Radio 24/7, hvilket har efterladt andre private aktører med sponsorater som eneste finansieringsmulighed. Men billedet i andre lande er det samme. Podcasts er i praksis blevet gratis for brugerne at lytte til.

Dét har Podimo sat sig for at ændre på, og ifølge Morten Strunge og folkene bag tjenesten, så skal flere forskellige nye tiltag øge lytternes lyst til at betale for indholdet. For det første, så går Podimo efter at skabe en unik brugeroplevelse i appen ved hele tiden at anbefale nyt indhold, lave playlister og gøre det muligt at dele indhold. Her er det nok et godt bud, at man har skævet til en tjeneste som Spotify, der først og fremmest skaber loyale kunder med en forrygende brugergrænseflade. For det andet satser Podimo på at skabe sit eget unikke indhold gennem partnerskaber med en lang række kendte danske personligheder. Rygter i branchen vil således vide, at komikeren Casper Christensen har fået 1 million kroner for at levere podcasts til den nye tjeneste. For det tredje, så satser Podimo på at skabe en platform, hvor også uafhængige podcast-producenter kan lægge deres indhold op og få del i brugerbetalingerne. Dermed håber Podimo at skabe et attraktivt økosystem, der hele tiden kan tiltrække mere og mere kvalitetsindhold til tjenesten.

Ambitionerne for Podimo er store. Ifølge Morten Strunge, så er målet at nå 250.000 betalende abonnenter i Danmark. Samtidig skal Podimo lanceres internationalt, og hvis man skal svinge sig helt op, så er målet ultimativt at skabe en ”Spotify for podcasts”. Men kan Podimo lykkes med den ambition, der grundlæggende handler om at få brugerne til at betale?

Flere ting taler for! Lyd er i kraftig vækst, og både på området for musik og for lydbøger har brugerne nu vænnet sig til at betale. Strunges egen tjeneste Mofibo er et godt eksempel på dette. For taler også det kraftige sats på unikt indhold båret af stærke personligheder. Dén formel er flere store streamingtjenester med Netflix i spidsen lykkedes med. For taler også, at Strunge & co. helt sikkert har blik for, at projektet er langsigtet og kræver store investeringer undervejs. I første hug har Podimo rejst 45 millioner kroner til projektet, og flere penge vil kræves undervejs mod de ambitiøse mål.

Samtidig forekommer prissætningen realistisk. Med 39 kroner om måneden lægger Podimo sig langt under gængse streamingtjenester, hvad enten vi taler film, musik eller bøger. Interessant i øvrigt, at Apple netop har offentliggjort, at deres nye filmstreamingtjeneste, Apple TV+, i Danmark kommer til at koste 39 kroner om måneden. Måske vi vil se et generelt pres på priserne i takt med at konkurrencen på streamingmarkedet på tværs af alle typer af medier intensiveres.

Alligevel er der tale om et sats af de helt store, for markedet vil i lang tid fremover stadig være domineret af masser af gratis indhold. Samtidig vil flere og flere etablerede mediehuse kaste sig ind i kampen om brugernes ører og lancere unikt indhold i egne abonnementsløsninger.

Podimo er helt sikkert det hidtil mest ambitiøse forsøg på at skabe en betalingsmodel for podcasts, ikke bare i et dansk perspektiv, og mange i branchen vil have en interesse for, at projektet lykkes. For med en profitabel betalingsmodel vil markedet åbne sig for endnu mere kvalitetsindhold. Derfor må projektet hilses velkommen.