Viden
//tirsdag d. 16.04.19

Matas satser på abonnement

Af Morten Suhr Hansen

Matas-koncernen har netop introduceret en abonnementsløsning, der giver kunderne helt nye muligheder for at få individuelt skræddersyede abonnementer på en række produkter. Satsningen på abonnementsløsninger følger kort tid efter åbningen af Matas’ nye butikskoncept Matas Life, og det er et af flere tiltag for at forny Matas og skabe bedre kundeoplevelser.

“Vi kan se, at der er en stor efterspørgsel efter convenience-koncepter, der gør hverdagen nemmere og billigere for travle familier. Det er baggrunden for, at vi nu på Matas.dk tilbyder vores kunder at sætte udvalgte produkter i abonnement”, siger Brian Andersen, direktør for e-commerce hos Matas.

Læs mere Matas satser på abonnement
//fredag d. 12.04.19

SUB:POD #9 – Housewarming

Af Jonas Juul Jeppesen & Julie Maria Schandorph

Fredag d. 29. marts holdte Subscrybe housewarming og fredagsbar, hvor en masse glade, festlige kunder og venner kom på besøg. I den forbindelse havde vi fornøjelsen af at have Claus Wamsler-Nielsen fra Mofibo og Martin Hugger Larsen fra NightPay på besøg, som kom og fortalte om deres to spændende abonnementskoncepter.

Mofibo er en abonnementstjeneste, der tilbyder streaming af e-bøger og lydbøger på tablets eller smartphones. Tilbage i 2016 blev Mofibo opkøbt af den svenske bogstreaming-tjeneste, Storytel, for et trecifret millionbeløb. Mofibo er i høj grad lykkedes med at personalisere og optimere indhold til brugerne på baggrund af data og adfærdsalgoritmer for at skabe en bedre brugeroplevelse.

Læs mere SUB:POD #9 – Housewarming
//torsdag d. 4.04.19

Apple-as-a-Service. Er teknologi-giganten kommet på nye tanker?

Af Morten Suhr Hansen

Ved et storstilet event den 25. marts 2019 i Apple’s hovedkontor i Cupertino, Californien, løftede topchef, Tim Cook, vanen tro sløret for en række af de nyheder, som Apple-entusiaster og resten af verden kan forvente sig fra verdens førende teknologi-producent. Men for en gangs skyld var fokus ikke på en ny udgave af iPhone eller Apple Watch eller én af de mange andre produkter fra Apple. 

I stedet viste det velbesøgte event, at Apple nu for alvor er ved at transformere sig som virksomhed fra at levere produkter til at udbyde tjenester (kaldet ”services” i Apples egen terminologi). Ikke i form af gratis services, men i form af betalte abonnementstjenester, der i fremtiden skal koble Apple’s kunder meget tættere til virksomheden og for alvor tage kampen op mod andre teknologi-giganter som Amazon, Netflix og Spotify. 

Læs mere Apple-as-a-Service. Er teknologi-giganten kommet på nye tanker?
//tirsdag d. 26.03.19

3 nye abonnementskoncepter i Danmark

Af Julie Maria Schandorph

Abonnementsverden står aldrig stille. Der er altid nye spændende koncepter, som ser dagens lys. Dette er den tredje artikel i serien ”3 nye abonnementskoncepter i Danmark” og endnu engang har vi samlet en række forskellige abonnementsvirksomheder, som både er nytænkende og inspirerende.  og endnu engang har vi samlet en række forskellige abonnementsvirksomheder, som både er nytænkende og inspirerende. 

Little House – den bedste start på livet med en masse sjove oplevelser

Little House er et nyt medlemskoncept for voksne på barsel. Visionen for Little House har været at skabe et ’second home’, hvor det er hyggeligt og hjemmeligt at tage hen, når man er på barsel.

Læs mere 3 nye abonnementskoncepter i Danmark
//tirsdag d. 26.03.19

Interflora i luften med nyt abonnementskoncept

Af Morten Suhr Hansen

Én af giganterne indenfor dansk internethandel er interflora.dk, som gennem mere end 20 år har været danskernes foretrukne digitale butik, når der skal købes gaver til Mors dag og alle andre mærkedage og specielle anledninger. 

Nu satser Interflora for alvor på også at få del i den voksende abonnementsøkonomi ved at tilbyde både virksomheder og private faste leveringer på buketter til virksomheden eller til hjemmet. Det sker med en løsning, hvor abonnenter kan vælge mellem såvel forskellige stilarter, forskellige størrelser og prisklasser samt forskellig leveringsfrekvens. 

Læs mere Interflora i luften med nyt abonnementskoncept
//søndag d. 17.02.19

SUB:POD #8 – From products to outcomes

Af Jonas Juul Jeppesen & Julie Maria Schandorph

Traditionelt set har mange virksomheder tænkt i produkter frem for også at tænke på kunden.

Fender er en af de virksomheder. Virksomheden, der er kendt for sine kvalitetsinstrumenter, herunder guitarer og basser, har kørt en almindelig transaktionsbaseret forretning siden 1946.

Tilbage i 1991 købte Jonas sin første Fender og har ikke været i butikken siden eller har været i kontakt med Fender – indtil for to måneder siden.

Læs mere SUB:POD #8 – From products to outcomes
//torsdag d. 14.02.19

Farvel og tak! – Er danske abonnementsvirksomheder gode til at tage afsked med deres abonnenter?

Af Morten Suhr Hansen

Jeg er glad for abonnementer. Meget glad for abonnementer! For mig er abonnementer ikke bare en professionel interesse. Jeg bruger også abonnementer til at gøre mit private liv lettere, enklere og sjovere. Så abonnementer på måltidskasser, bil, vin, musik, film, kaffe, blomster, te, magasiner og kulturelle oplevelser er alt sammen en del af min og resten af familiens dagligdag. Faktisk i sådan en grad, så da jeg for nyligt talte, hvor mange abonnementer vi har i min private husstand, så nåede jeg op på 51! Det er nok lidt flere end gennemsnittet, indrømmet, men faktum er, at de fleste danske husstande nu har flere end 20 abonnementer. 

Læs mere Farvel og tak! – Er danske abonnementsvirksomheder gode til at tage afsked med deres abonnenter?
//torsdag d. 14.02.19

Ny stærk abonnementsprofil til Subscrybe

Af Morten Suhr Hansen

Mette Rahbek er ansat som ny konsulent i Subscrybe pr. 1. februar 2019. Dermed kan vi nu byde velkommen til den sjette konsulent i Danmark.

Mette er bachelor i virksomhedsøkonomi fra CBS i København og cand.merc. i strategisk entrepreneurship fra SDU. Hun har de seneste fem år arbejdet med salg og kommunikation i forskellige salgs- og abonnementsvirksomheder indenfor især medie- og telebranchen, så det er en stærk og erfaren abonnementsprofil, som vi nu kan føje til teamet til glæde for kolleger og for vores forskellige kunder. 

Læs mere Ny stærk abonnementsprofil til Subscrybe
//torsdag d. 24.01.19

Millennials: Hvordan skal vi forstå fremtidens forbruger?

Af Benedicte Lykke Larsen

Millennials (født 1980-1995) er en generation af forbrugere, der tænker og agerer anderledes end forrige generationer. De har ekstremt høje krav til de virksomheder, de engagerer sig med. Problemet er bare, at beslutningstagerne i de fleste virksomheder ofte er mindst en generation ældre end Millennials. Det betyder, at det kan være svært at forstå præcist, hvad der foregår oppe i hovedet på disse forbrugere og derfor svært at udvikle produkter og services, der tiltrækker og imponerer dem. 

I denne artikel vil vi forsøge at gøre dig til 100-meter-mester i at forstå Millennials.

Læs mere Millennials: Hvordan skal vi forstå fremtidens forbruger?
//tirsdag d. 22.01.19

Globale forbrugergiganter satser på abonnement

Af Morten Suhr Hansen

Tre af verdens allerstørste virksomheder indenfor forbrugs- og fødevarer, Unilever, Procter & Gamble og Nestlé, satser i stigende grad på at nå deres forbrugere direkte med nye og innovative abonnementsløsninger. Det skriver nyhedsbureauet Reuters i en artikel, der samtidig lister en række af de nyeste tiltag fra de tre giganter. 

Den schweiziske fødevaregigant, Nestlé, har allerede en stor forretning mange steder i verden med Nespresso-kapsler i abonnement. Eksempelvis i England, hvor private husholdninger kan få deres kaffekapsler leveret fast.

Læs mere Globale forbrugergiganter satser på abonnement