Viden
//onsdag d. 17.10.18

Er loyalitetsklubber blot et forsøg på at reparere en forretningsmodel, der ikke længere fungerer?

Af Morten Suhr Hansen

For nylig havde jeg et møde med en succesrig dansk butikskæde, som i jagten på yderligere vækst overvejer at lancere en kundeklub, hvor loyale kunder bliver belønnet med point, som kan veksles til yderligere rabatter, når der handles næste gang. Lyder det som en model, du har hørt om før? Så er det nok, fordi der alene i Danmark findes mindst 200 af den slags loyalitetsklubber allerede.

Når den pågældende butikskæde overvejer denne model, så er det netop, fordi alle andre gør det, og fordi man som butikskæde i Danmark ser en stigende trussel fra nethandel og ikke mindst Amazons længe varslede indtog i Danmark.
Læs mere Er loyalitetsklubber blot et forsøg på at reparere en forretningsmodel, der ikke længere fungerer?

//mandag d. 8.10.18

SUB:POD #6 – How to Build a Subscription Business

Af Jonas Juul Jeppesen

Morten Suhr Hansen har netop udgivet en ny og opdateret version af How to Build a Subscription Business, og det blev fejret med en bogreception og fredagsbar hos Subscrybe. I den anledning var Jonas og SUB:POD selvfølgelig til stede for at få et interview med Morten Suhr Hansen omkring den nye udgave af How to Build a Subscription Business. I bogen fokuserer Morten primært på to store og spændende abonnementsvirksomheder; den ene er Netflix, mens den anden er danske Aarstiderne. Derfor havde Morten inviteret Søren Ejlersen, som grundlagde Aarstiderne sammen med Thomas Harttung, til vores fredagsbar til at give et interview. Aarstiderne var fra starten en abonnementsvirksomhed, og produktet var økologiske fødevarer med fokus på frugt og grønt.
Læs mere SUB:POD #6 – How to Build a Subscription Business

//tirsdag d. 2.10.18

Søren Ejlersens og Aarstidernes tre gode råd til at blive en succesfuld abonnementsforretning

Af Julie Maria Schandorph

Fredag d. 21. september afholdte Subscrybe fredagsbar og boglancering af Morten Suhr Hansen’s nye udgivelse af How to Build a Subscription Business. I bogens indledning fokuserer Morten primært på to store og spændende abonnementsvirksomheder; den ene er Netflix, mens den anden er danske Aarstiderne. I den anledning havde Morten fornøjelsen af at interviewe Søren Ejlersen, som grundlagde Aarstiderne sammen med Thomas Harttung.

Ideen til Aarstiderne opstod i 1996, hvor Thomas Harttung hørte om community-supported agriculture (CSA) i Californien, USA.
Læs mere Søren Ejlersens og Aarstidernes tre gode råd til at blive en succesfuld abonnementsforretning

//onsdag d. 26.09.18

Abonnementsmodellen sætter skub i Internet of Things (IoT)

Af Julie Maria Schandorph

Medier, telefoni og software er nogle af de services, man som oftest tænker på, når man taler om abonnement, men flere produktionsvirksomheder er begyndt at eksperimentere med abonnementsmodellen. Disse virksomheder udvider værdien til deres kunder, ud over den, som er forankret i deres produkt, og det åbner op for helt nye muligheder. De ser nemlig abonnementsmodellen som en måde at udvide deres eksisterende forretning på. Den amerikanske virksomhed, Caterpillar, er et godt eksempel på dette.

Caterpillar er verdens største producent af bygge- og anlægsmaskiner samt diesel- og propanmotorer og gasturbiner til industribrug.

Læs mere Abonnementsmodellen sætter skub i Internet of Things (IoT)

//onsdag d. 26.09.18

Bag om New York Times’ store abonnementssucces

Af Morten Suhr Hansen

I disse dage runder New York Times 3 millioner digitale abonnenter. Måske er det allerede sket, for ved udgangen af 3. kvartal 2018 havde avisen 2,9 millioner abonnenter, og de seneste år har New York Times kunne rapportere om vækst kvartal for kvartal. New York Times er dermed én af avisverdenens klare succeser, når det gælder digital transformation. Så lad os gå bagom avisens store succes og se nærmere på nogle af årsagerne.

New York Times’ digitale transformation blev indledt i 2011, da avisen lancerede sin første betalingsmur på nytimes.com og begyndte salget af digitale abonnementer.

Læs mere Bag om New York Times’ store abonnementssucces

//torsdag d. 6.09.18

Nye kreative konsulentkræfter til Subscrybe

Af Morten Suhr Hansen

Pr. 1. september kunne vi byde endnu en ny konsulent velkommen til vores team af Subscrybere, nemlig Tine Møller. Med erfaring fra den kreative branche skal hun blandt andet bidrage til udviklingen af vores innovationsprocesser og vores mål om at skabe endnu flere forbrugervarer på abonnement.

Tine har gennem seks år arbejdet som henholdsvis projektleder og rådgiver indenfor flere facetter af kommunikation, branding og design.

Allerede under specialeskrivningen på kandidatstudiet i Corporate Communication, begyndte hun sin karriere, der startede i PR og public affairs hos Burson-Marsteller.

Læs mere Nye kreative konsulentkræfter til Subscrybe

//tirsdag d. 4.09.18

Ny bog hjælper virksomheder i gang med abonnements-økonomien

Af Morten Suhr Hansen

I 1998 lancerede den tidligere matematikprofessor og serieiværksætter, Reed Hastings, en helt ny abonnementstjeneste, der skulle komme til at forandre ikke bare film- og tv-industrien, men også have indvirkning på mange andre brancher. Netflix var navnet. En virksomhed, der fra dag 1 var funderet i en abonnementsmodel, og som de næste 20 år voksede sig til en gigant med flere end 130 millioner abonnenter og en markedsværdi på mere end 150 milliarder dollars.

Næsten samtidig startede to danske iværksættere, Thomas Harttung og Søren Ejlersen, en anden virksomhed med et helt andet produkt.

Læs mere Ny bog hjælper virksomheder i gang med abonnements-økonomien

//tirsdag d. 4.09.18

Millennials abonnerer på abonnement

Af Benedicte Lykke Larsen

De unge generationer, også kaldet Millennials, har en forbrugeradfærd, som er fundamentalt anderledes end de tidligere generationer. Derfor er flere og flere virksomheder nødt til at tænke i nye baner – og nye forretningsmodeller – for at fange deres interesse. Et eksempel er de unge forbrugeres holdning til materielle genstande, som de foretrækker at leje, fremfor at eje (from ownership to usership), hvilket både har skabt nye muligheder såvel som udfordringer for virksomheder. Ligeledes er bæredygtighed, convenience og RoT (Return on Time) essentielt for den travle, unge forbruger. Disse forbrugertrends har banet vej for en forretningsmodel, som er blevet mere og mere udbredt – nemlig abonnementsmodellen.

Læs mere Millennials abonnerer på abonnement

//torsdag d. 23.08.18

SUB:POD #5 – Membership part 2

Af Julie Maria Schandorph & Jonas Juul Jeppesen

Så er SUB:POD tilbage!

Kort før sommerferien tog Jonas på besøg hos Dribe i Søborg. Det gjorde han for at få et indblik i Dribe’s abonnements- og medlemsmodel – og selvfølgelig også for at se den flotte garage!

Dribe er nemlig en spændende abonnementsforretning, fordi de har kombineret to abonnementsmodeller og har stor fokus på at kombinere medlemsfølelsen hos Driberne på den ene side, og de helt nye mobility-trends på den anden side. De har skabt en spændende MaaS (Mobility-as-a-Service).

Læs mere SUB:POD #5 – Membership part 2

//mandag d. 20.08.18

Benedicte Lykke Larsen er ny konsulent hos Subscrybe

Af Morten Suhr Hansen

Abonnementsøkonomien er i fremgang, og det samme er Subscrybe. Derfor er vi glade for nu at kunne byde velkommen til Benedicte Lykke Larsen, der pr. 1. august 2018 er ansat som ny konsulent i Subscrybe.

Benedicte Lykke Larsen er uddannet kandidat i International Business Communication på CBS. En uddannelse som hun afsluttede med en kandidatafhandling om dansk dagligvarehandel og de yngre generationer.
Én af pointerne i afhandlingen er, at abonnementsmodellen er en god forretningsmodel til at nå de unge, også når vi taler dagligvarer og den øvrige detailhandel. Så det er utvivlsomt endnu en abonnementsentusiast, som nu er kommet ombord hos Subscrybe.

Læs mere Benedicte Lykke Larsen er ny konsulent hos Subscrybe