Viden
//tirsdag d. 1.05.18

Abonnement kan være redningen for Facebook

Af Morten Suhr Hansen

To af de største tech-giganter, Facebook og Netflix, er gået hver sin vej når det kommer til valg af forretningsmodel. Facebook har valgt annoncevejen, mens Netflix er gået abonnementsvejen. To store nyheder de seneste uger viser, at valg af forretningsmodel kan have store konsekvenser.

Man plejer ofte at sige, at hvis noget er gratis, så er det fordi man selv er produktet. Forstået på den måde, at gratis tjenester, som f.eks. sociale medier, lever at sælge data om deres kunder videre til andre virksomheder. Aldrig har det udsagn været mere aktuelt end i disse uger, hvor verdens førende sociale medie, Facebook, er ramt af en orkan af en shitstorm efter at det er kommet frem, at 87 millioner brugers data uretmæssigt er blevet misbrugt af det engelske analysefirma, Cambridge Analytica.

Læs mere Abonnement kan være redningen for Facebook

//tirsdag d. 1.05.18

Forbrugertrends driver den nye abonnementsøkonomi frem

Af Julie Maria Schandorph & Morten Suhr Hansen

Abonnementer er ikke et nyt fænomen. Ideen om at sælge varer i abonnementer kan spores helt tilbage til det 17. århundrede, hvor blandt andet forfattere kunne sælge deres værker i abonnement og hvor også de første aviser dukkede op. Men abonnementer har aldrig været så succesfulde som nu. I dag er abonnementsbranchen voksende og drevet af megatrends på forbrugerområdet, og det ser ikke ud til, at det stopper foreløbigt.

En ny trend fejer hen over mange forskellige brancher i disse år. Det er skiftet fra den traditionelle transaktionsmodel til en abonnementsmodel.

Læs mere Forbrugertrends driver den nye abonnementsøkonomi frem

//tirsdag d. 1.05.18

Tre trin til at danne grundstenene for din prismodel

Af Peter Jakobsen

Abonnementsforretninger har et markant mere interessant aspekt end transaktionsbaserede virksomheder, når det kommer til prisstrukturer. Udover at konkurrere på pris, kan du nemlig konkurrere på prisparametre, hvilket gør konkurrencen og processen langt mere underholdende.

En prisparameter er en del af dit produkt, der skaber værdi for din forretning, dine kunder eller, i bedste tilfælde, for jer begge. Prisparametre kan variere fra håndgribelige produkt-features til relations orienterede aktiviteter. Har du allerede en abonnementsforretning i dag, er øvelsen ligeledes interessant at gennemføre, da den kan være med i optimeringen af din prismodel.

Læs mere Tre trin til at danne grundstenene for din prismodel

//tirsdag d. 1.05.18

Guide: Sådan bør du forholde dig til GDPR – EU’s nye persondataforordning

Af Julie Maria Schandorph

Det varer ikke længe, før EU’s nye persondataforordning træder i kraft. Skæringdatoen lyder d. 25. maj, men en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at kun 41% af danske virksomheder forventer at være klar, når de nye regler træder i kraft. Ligeledes har 42 procent svaret, at de ikke kender til GDPR, ikke mener at den er relevant for virksomheden eller ikke ved, om den er relevant. GDPR påvirker alle brancher og virksomheder. GDPR påvirker således også abonnementsvirksomheder. Så spørgsmålet er, om din virksomhed er klar med en plan for, hvordan persondata skal håndteres?

Læs mere Guide: Sådan bør du forholde dig til GDPR – EU’s nye persondataforordning

//tirsdag d. 24.04.18

VILDEVIOLER lancerer økologiske blomster i abonnement

Af Morten Suhr Hansen

VILDEVIOLER er en lille iværksættervirksomhed med en stor passion for blomster, økologi og bæredygtighed. Fra forår til efterår dyrker VILDEVIOLER smukke danske økologiske blomster – naturligvis uden brug af sprøjtemidler og kunstgødning.

Efterspørgslen efter de økologiske blomster har været stor siden VILDEVIOLER for et par siden kunne høste sine første økologiske blomster, og nu har virksomheden besluttet, at de mange glade kunder fremover skal kunne nyde blomsterne fast. Fra begyndelsen af maj leverer VILDEVIOLER nemlig flotte, økologiske blomsterbuketter i abonnement.

Læs mere VILDEVIOLER lancerer økologiske blomster i abonnement

//tirsdag d. 13.03.18

Sådan kan du fremskrive og målstyre din abonnementsforretning

Af Peter Jakobsen

Målstyring og budgettering, er en vigtig del af at drive en abonnementsforretning. Subscrybes egen model How to Build a Subscription Business viser en lang række praktiske skridt til, hvordan man bygger og driver en succesfuld abonnementsforretning, og ét af de vigtigste skridt består i at implementere de rigtige analytiske værktøjer til at måle virksomhedens performance.

I denne guide introducerer jeg en simpel forecast-model (fremskrivningsmodel), som du kan bruge til netop at fremskrive og målstyre din abonnementsforretning. En forecast-model sikrer, at du får et bedre indblik i, hvordan forretningen udvikler sig, så du nemmere kan være på forkant med fremtiden og foretage nødvendige ændringer.

Læs mere Sådan kan du fremskrive og målstyre din abonnementsforretning

//torsdag d. 8.03.18

Subscrybe lancerer ny engelsk hjemmeside

Af Morten Suhr Hansen

Den store abonnementsrevolution er bestemt ikke kun et dansk fænomen. Overalt i verden er virksomheder og brancher i gang med at transformere deres forretninger fra traditionelle pay-as-you-go modeller til nye modeller funderet i en abonnements- eller medlemskabsmodel.

Det er en udvikling, som vi løbende har skrevet om på subscrybe.dk, og fremover bliver det nu også muligt at følge udviklingen på vores nye engelsksprogede hjemmeside, som fremover kan findes på adressen subscrybe.com.

Det er en lancering, som vi har gået og glædet os til, for med lanceringen af den engelsksprogede hjemmeside kan vi nu appellere til et bredere, internationalt publikum.

Læs mere Subscrybe lancerer ny engelsk hjemmeside

//tirsdag d. 6.03.18

SUB:POD #4 – Membership part 1

Af Julie Maria Schandorph og Jonas Juul Jeppesen

Så er SUB:POD klar med et helt nyt afsnit!

Og SUB:POD tager også fat på et helt nyt emne, nemlig medlemskaber.

I dette afsnit er vi taget ned til forårsvarmen i Barcelona for at besøge en af verdens største og måske mest kendte medlemsklubber: FC Barcelona.

Det er nemlig rigtigt – FC Barcelona er ejet af medlemmerne!

Det er helt anderledes i forhold til, hvordan mange andre fodboldklubber håndterer deres medlemskaber, især de danske klubber herhjemme, som sælger sæsonkort.

Læs mere SUB:POD #4 – Membership part 1

//torsdag d. 1.02.18

Dansk HøreCenter lancerer høreapparater i abonnement

Af Morten Suhr Hansen

“Kunderne skal ikke købe et høreapparat. De skal abonnere på bedre hørelse.” Sådan er tankegangen hos Dansk HøreCenter, der som de første i Danmark netop har lanceret høreapparater som et abonnementsprodukt.

Dansk HøreCenter er ejet af én af verdens største producenter af høreapparater, GN Resound, og gennem 38 hørecentre i Danmark sælger de årligt tusindvis af kvalitets høreapparater til danskere med nedsat hørefunktion.
Med det nye abonnementsprodukt går Dansk HøreCenter samme vej som mange andre virksomheder i Danmark og i udlandet, som har opdaget, at abonnement er en bedre måde at sælge sine produkter på.
Læs mere Dansk HøreCenter lancerer høreapparater i abonnement

//onsdag d. 31.01.18

SUB:POD #3 – Hardware-as-a-Service

Det er endelig blevet tid til årets første udgave af SUB:POD!

Denne gang tager Jonas fat i et emne, som vi har skrevet lidt om tidligere i vores nyhedsbrev, som du kan læse her. Det er nemlig Hardware-as-a-Service, også kaldet HaaS. Der findes mange eksempler på disse, bl.a. kan forbrugere abonnere på alt fra biler, computere til den nyeste IPhone.

Se med når Jonas kører ud i sin abonnementsbil og tager på besøg hos et af de danske eksempler herhjemme på en HaaS-virksomhed, Duka. Her fortæller direktør Kim Gervin lidt om, hvordan deres Hardware-as-a-service model ser, og hvorfor denne model har flere fordele end den traditionelle transaktionsmodel.
Læs mere SUB:POD #3 – Hardware-as-a-Service