Viden
//torsdag d. 1.12.22

Mercedes og BMW introducerer abonnement. Men har de taget for let på det?

Subscription Case #5

Af Niels Vestergaard

I sommers lancerede BMW et abonnement på sædevarme, der bevirkede, at den fungerende sædevarme i nye BMW-modeller, kun kunne tændes, såfremt kunderne betalte et abonnement. Det skulle koste ca. $12 dollars om måneden, eller i omegnen af 100 danske kroner. Man kan vist roligt sige, at BMW’s kunder var mindre begejstrede for dette forslag, selvom BMW var venlige nok til at tilbyde én måneds gratis prøveperiode, for en funktion, som allerede var installeret i bilen på købstidspunktet.

Læs mere Mercedes og BMW introducerer abonnement. Men har de taget for let på det?

//tirsdag d. 15.11.22

Anti-Churn er også fastholdelse. Hvordan sikrer vi en unik oplevelse for alle abonnenter?

Subscription POV #37

Af Morten Suhr Hansen

I den forgangne uge havde jeg fornøjelsen af at opleve mine gode kolleger Jonas Juul Jeppesen og Anders Sørensen i samtale med abonnementseksperter Marie Lykke Lützhøft fra TV2 og Rasmus Lindstrøm fra Mofibo. Den samtale blev heldigvis optaget til en Subscription Talks, som du finder her.

Her snakkede vi særligt om de otte områder, som vi har i fokus, i forbindelse med nedbringelse af churn. De otte områder er:

  • Data-analyse
  • Engagement og brug
  • Pricing
  • Styrkelse af værditilbud
  • Ufrivillig churn
  • Loyalitet
  • Kunderejse
  • Onboarding

I dag vil jeg kigge særlig ned i loyalitet, onboarding og selvfølgelig data-analyse. Samtidig vil jeg ‘namedroppe’ nogle af verdens bedste til de enkelte områder, så du kan lade dig inspirere fra de bedste, som vi hos Subscrybe selv ynder at gøre.

Læs mere Anti-Churn er også fastholdelse. Hvordan sikrer vi en unik oplevelse for alle abonnenter?

//mandag d. 7.11.22

Fastholdelse bliver sværere og sværere. Med Subscrybes Anti-Churn Squad får du konkrete værktøjer og strategier til bekæmpelse af churn!

Nyhed fra Subscrybe

Det er ikke nemt at være abonnementsforretning i en tid, hvor særligt de faste udgifter bliver kigget grundigt igennem af forbrugerne. Og det er vores ansvar som abonnementsforretninger at klargøre og understrege den værdi vi tilbyder, for den månedlige ydelse.

Læs mere Fastholdelse bliver sværere og sværere. Med Subscrybes Anti-Churn Squad får du konkrete værktøjer og strategier til bekæmpelse af churn!

//mandag d. 7.11.22

Churn er én af tidens store abonnementshovedpiner. Her er otte udfordringer, vi ofte oplever i større organisationer!

Af Morten Suhr Hansen

Den moderne forbruger elsker abonnementer, og over de seneste år har vi set antallet af abonnementer stige i de danske husstande i takt med, at flere og flere virksomheder udbyder spændende abonnementsløsninger. Under coronaen fik mange abonnementsforretninger ovenikøbet yderligere medvind.

Men i disse måneder oplever vi et hidtil uset stormvejr i takt med, at den private økonomi for mange husstande er særdeles udfordret. Stigende priser på fødevarer, el, varme og mange andre produkter gør, at forbrugernes tillid til økonomien er under pres. Det betyder også, at mange husstande nu kigger deres faste omkostninger grundigt igennem og vurderer, hvor der kan spares.

Læs mere Churn er én af tidens store abonnementshovedpiner. Her er otte udfordringer, vi ofte oplever i større organisationer!

//mandag d. 24.10.22

Bagom hitserien ’The Playlist’ på Netflix: Derfor er Spotify én af verdens mest succesfulde abonnementstjenester

Subscription POV #36

Af Morten Suhr Hansen

I sidste uge havde Netflix premiere på mini-serien ’The Playlist’, der i seks afsnit følger Daniel Ek og Martin Lorentzen, grundlæggerne af musiktjenesten Spotify, og holdet rundt om dem, da de fra 2006 og frem grundlagde dét, der skulle vise sig at blive verdens førende musiktjeneste og én af verdens mest succesfulde abonnementstjenester.

’The Playlist’ er naturligvis en dramatisering af forløbet omkring tilblivelsen af Spotify og en blanding af fiktion og virkelighed. Men det skal ikke fjerne opmærksomheden fra den fantastiske iværksætterhistorie, der også ligger bag. ’The Playlist’ har velfortjent fået fine anmeldelser og jeg vil anbefale den til dig og alle andre abonnementsnørder. For ud af historien springer også nogle vigtige pointer om, hvorfor Spotify blev en succes. Pointer, som alle abonnementsforretninger kan lære af!

Læs mere Bagom hitserien ’The Playlist’ på Netflix: Derfor er Spotify én af verdens mest succesfulde abonnementstjenester

//tirsdag d. 11.10.22

Lær af de bedste: Hvad gør HUEL, Strava og Masterclass til nogle af de abonnementsvirksomheder, du bør holde øje med?

Af Morten Suhr Hansen

For at kunne identificere de største abonnementstrends indenfor abonnementsbevægelsen, er vi hos Subscrybe altid opmærksomme på de dygtigste abonnementsforretninger i verden. For ved at nærstudere disse, så får man ofte et indblik i, hvilke elementer, der kan være med til at skabe en succesfuld relation mellem virksomheden og deres kunder og dermed være grobund for en stærk forretning.

Min kollega, Niels Vestergaard, har netop udgivet vores 2022 Subscription Case Report, hvor han dykker ned i 10 succesfulde abonnementsvirksomheder fra hele verden og prøver at analysere sig frem til (nogle af) årsagerne til deres succes.

Læs mere Lær af de bedste: Hvad gør HUEL, Strava og Masterclass til nogle af de abonnementsvirksomheder, du bør holde øje med?

//mandag d. 10.10.22

Subscription Case – Amazon Prime

Af Niels Vestergaard

Selvom vi plejer at tale om de lidt mindre tjenester i denne artikelserie, så er det også nogle gange sjovt at dykke ned i, hvad der gør de bedste til de bedste. Og i dag skal vi tale om Amazon Prime – ikke blot det eksisterende abonnement, men også, hvordan det kommer til at se ud i fremtiden. Så i dag skal vi tale om verdens mest profitable abonnement!

Jeg ved det godt, Netflix har stadig flere abonnenter end Amazon, men der er flere aktuelle grunde til at tale om Amazon Prime, særligt fordi de er i gang med at opkøbe alle mulige forskellige abonnementstjenester og noget tyder på, at Amazon arbejder på en ’master plan’ for fremtidens abonnement. Men lad os vende tilbage til det.

Læs mere Subscription Case – Amazon Prime

//mandag d. 26.09.22

Én af de mest ambitiøse abonnementsstartups er nu gået konkurs. Hvad kan vi lære af Simple Feasts kollaps?

Subscription POV #34

Af Morten Suhr Hansen

Efter mange års ubrudt succes står abonnementsbevægelsen ved en spændende skillevej. I årevis har jeg skrevet om, hvordan værdisætningen bag ambitiøse abonnementsstartups nærmest gik gennem loftet. Investorernes tiltro til, at en voksende abonnementsforretning nærmest var en garanti for ubegrænset succes syntes uden ende. Og flere og flere eksisterende virksomheder kastede sig ind i kampen om abonnenterne på linje med de mange spændende startups.

Læs mere Én af de mest ambitiøse abonnementsstartups er nu gået konkurs. Hvad kan vi lære af Simple Feasts kollaps?

//mandag d. 26.09.22

Subscription Case – Formel 1

Af Niels Vestergaard

I denne artikelserie forsøger jeg altid at finde unikke historier og originale perspektiver på abonnementsbevægelsen. Og en nyfunden interesse har skabt ideen til en lidt uventet udgave af Subscription Case.

Før Netflix-serien ”Drive to Survive” udkom havde jeg, ligesom mange andre, en stærkt begrænset interesse i Formel 1. Jeg husker svagt, at det kørte i baggrunden af mit barndomshjem, men ikke én gang har jeg sat mig ned for at se et Grand Prix. Sporten virkede uforståelig for mig; jeg kendte ingen af kørerne og det virkede som en kompliceret niche sport, som ikke var specielt inkluderende.

Læs mere Subscription Case – Formel 1